10 tips om met cognitieve beperkingen om te gaan

MS kent veel verschillende klachten, sommige zichtbaar, andere niet. Een van die onzichtbare klachten zijn cognitieve beperkingen. Ongeveer de helft van de mensen met MS ervaart deze in min of meerdere mate. De beperkingen uiten zich in problemen met geheugen, informatieverwerking, aandacht en concentratie, en plannen en organiseren. In dit artikel vind je 10 tips hoe je met verschillende uitdagingen kunt omgaan.

Door Saskia Saunier

10 tipsTip 1. Ik ben makkelijk afgeleid en vergeet soms wat ik aan het doen was.

Focus op één ding tegelijk en doe bijvoorbeeld radio of tv uit. Werk op een plek waar je zo min mogelijk afgeleid wordt door andere mensen. Zet je telefoon uit of op stil, zodat je niet onderbroken wordt. Vertel mensen dat je snel afgeleid bent en vraag hen hiermee rekening te houden.

Tip 2. Het volgen van een gesprek is soms lastig voor mij.

Laat mensen weten dat je dit moeilijk vindt, om zo misverstanden te voorkomen. Ook kun je mensen vragen langzamer te praten of om beurten. Vraag om een pauze in het gesprek. Op die manier kun je de informatie op je laten inwerken, voordat je reageert. Je kunt er ook voor kiezen om een-op-een met mensen te spreken.

Tip 3. Ik vergeet makkelijk dingen.

Probeer kalm te blijven, zodat je hoofd weer helder is en je beter na kunt denken. Stress helpt namelijk niet mee om het je te herinneren. Schrijf dingen op of gebruik een agenda of herinnering op je telefoon. Gebruik ezelsbruggetjes om dingen gemakkelijker te onthouden.

Tip 4. Ik vergeet soms mijn medicatie in te nemen.

Gebruik een medicijndoosje voor elke dag van de week en elk dagdeel. Zet een timer voor de momenten dat je medicijnen moet innemen of gebruik hier een app voor, zoals MedGemak, MedApp of MyTherapy. Ook kun je gebruikmaken van post-its om je iets te herinneren en plak deze op een gebruikelijke plek, zoals de badkamer of de keuken.

Tip 5. Ik vind het moeilijk te onthouden welke boodschappen ik moet doen.

Maak een standaard lijst van boodschappen die je steeds weer nodig hebt. Markeer elke keer de dingen die op dat moment aangevuld moeten worden. Doe je online boodschappen, markeer dan boodschappen als favoriet. Je kunt ook virtual assistant-apps gebruiken om lijstjes te maken en reminders door de dag heen te krijgen.

Tip 6. Ik verdwaal gemakkelijk, ook op plekken waar ik al eerder geweest ben.

Gebruik navigatie op je telefoon en sla gebruikelijke routes op als favoriet. Zowel in de auto als op de fiets kun je gebruikmaken van een houdertje voor je telefoon. Daarnaast helpt het om routes te ondersteunen met foto’s. Foto’s maken kan ook helpen om bijvoorbeeld je geparkeerde auto terug te vinden.

Tip 7. Ik vergeet waar ik dingen heb neergelegd.

Zorg dat je een vaste plek hebt voor de belangrijkste dingen, zoals je sleutels, en leg ze daar ook altijd neer. Ook kun je werken met opbergdozen/vakjes met een label wat waar in zit.

Tip 8. Ik kan mij moeilijk concentreren.

Vermoeidheid heeft effect op je concentratie. Zorg daarom dat je de taken die het meest van je vragen het eerst doet op een dag, dan heb je de meeste energie. Neem tussendoor regelmatig pauze en focus je op één taak tegelijk. Probeer tot slot te onderzoeken wat jouw concentratie beïnvloedt en kijk hoe je hier het best controle over houdt.

Tip 9. Ik kom niet altijd goed uit mijn woorden.

Probeer andere woorden te vinden voor dat wat je wilt zeggen. Wanneer je druk ervaart, omdat je ergens niet op kunt komen, laat het dan even rusten. Na een tijdje komt het vaak vanzelf weer naar boven. Als je jezelf er goed bij voelt, kun je de mensen om je heen informeren over je woordvindproblemen en ze aangeven hoe ze jou hierbij kunnen helpen.

Tip 10. Beweging, in welke vorm dan ook, is goed voor het brein.

Uit onderzoeken is gebleken dat beweging een positieve invloed heeft op leren en geheugen en informatieverwerking.

Bronnen:

https://www.mssociety.org.uk/about-ms/signs-and-symptoms/memory-and-thinking/tips-for-dealing-with-memory-and-thinking-problems

Meet the scientist-sessie

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *