Je hoeft er geen MS voor te hebben, de donkere maanden hebben op velen een deprimerende werking. Als je wakker wordt is het nog donker en ’s middags tegen vieren valt de duisternis al weer in. Buiten is het koud, miezerig en nat en binnen moet je tenminste alle lichten aan om überhaupt te kunnen lezen. Sommigen beweren dat je dan baat hebt bij lichttherapie. Daarover gaat aflevering 10 in de MSzien-serie over de alternatieve weg.

Door: Hanneke Douw

d68mszien6alternatief10licht2Je wordt er wellicht niet vrolijk van, want we zitten in december, en de lente is verder weg dan ooit. Je voelt je loom, eet meer dan nodig is, en als je ook al niet van feestjes houdt overweeg je een winterslaap van tenminste een maand. De winterdip… hoe komt het dat je er elk jaar weer mee kampt, weten we niet. Maar nog belangrijker… is er iets aan te doen? Sommigen zeggen van wel: de lichttherapie.

Daarover eerst even dit: licht en donker hebben een grote invloed op ons functioneren. En daglicht in het bijzonder. Dat laatste is bijvoorbeeld af te leiden uit proeven hier en daar, met mensen die geruime tijd binnen een ruimte zitten met alleen kunstlicht. Zonder een horloge gaan velen van hen dan op den duur dagen maken van 24½ uur. Zodra je hun dan weer daglicht geeft, blijken ze de dagen weer snel naar de juiste omvang te corrigeren. Mensen die altijd in ruimten werken met weinig daglicht krijgen vaak last van een verstoord waak-slaap-ritme.

De sturende factoren daarbij zijn twee soorten hormonen: het stresshormoon Cortisol, dat er bijvoorbeeld voor zorgt dat we ’s ochtends fit opstaan, en Melatonine, dat we vooral gedurende de nacht produceren en ons slaperig maakt. De ogen, zo is uit ervaring gebleken spelen hierbij een belangrijke regulerende rol.

Weleda

Juist deze winter stond daarover een verhaal in Weleda Berichten, het kwartaalschrift van de vooral in natuurlijke schoonheidsproducten handelende firma Weleda. Daarin schrijft Marjolein Wolf: “Dat de zon de bron is van ons bestaan, is op zich geen nieuws. We weten al geruime tijd dat het zonlicht de productie van vitamine D stimuleert, wat de botten gezond houdt en het immuunsysteem versterkt. Daarnaast heeft de zon invloed op ons humeur(…). Geen wonder dat we ons ’s zomers doorgaans vrolijker voelen dan ’s winters en dat lichttherapie een remedie blijkt te zijn tegen winterdepressie”.

Waar ze de wijsheid vandaan haalt, geen idee, maar Marjolein Wolf beweert ook dat “een tekort aan zonlicht een grote invloed blijkt te hebben op het ontstaan van de ziekte multiple sclerose (MS)”. Ze voegt daaraan als bewijs toe: “Recent onderzoek toont aan dat deze ziekte in gebieden rondom de evenaar nauwelijks voorkomt. Weinig zonlicht in de kinderjaren blijkt de kans op MS op latere leeftijd te verhogen. Tegelijkertijd is ontdekt dat bijengif een sterk remmende werking heeft op deze ziekte. Wat opmerkelijk is, omdat bijen een bijzondere relatie met de zon hebben. Bij het vinden van nectar oriënteren ze zich namelijk op dit door velen aanbeden hemellichaam”.

Een twijfelachtige redenering overigens, zoals ook betoogd in aflevering 8 van deze serie, weergegeven in nummer 4 van MSzien.

Lentezon

De oude Grieken schreven al over de invloed van het zonlicht op de mens. En laten we eerlijk zijn, wat is er nou lekkerder dan in een luie stoel buiten te genieten van de zon. Niet die zinderende hitte van afgelopen zomer maakt de mens blij, maar die heerlijke lentezon op je body voelen doet wonderen voor lichaam en geest. Onder invloed van zonlicht voelt een mens zich fitter en presteert beter.

Wat er gebeurt tijdens een winterdip weet niemand echt, maar dat er sprake is van een verstoord dagnacht-ritme lijkt duidelijk. Je staat immers op als het nog donker is, echt dag wordt het vanaf november niet meer en om vier uur lijkt het alweer nacht. Probeer daar als gewone burger maar eens wakker bij te blijven, laat staan fit en vrolijk.

Kuur

De oplossing lijkt eenvoudig. Ga een aantal dagen achter elkaar een half uur onder een daglichtlamp zitten en je voelt je herboren, zo vertellen althans degenen die zo’n kuur hebben ondergaan. Gedurende een dag of vijf stel je jezelf dus bloot aan een portie daglicht uit een speciale lamp en klaar ben je.
241mszien6alternatief10licht1

Die kuren doe je in een ziekenhuis maar het kan ook gewoon thuis. De lampen zijn namelijk te koop of te huur. Wel doe je er goed aan zo’n kuur in overleg met je huisarts te doen. In sommige gevallen is er namelijk serieus sprake van een depressie. Het moge duidelijk zijn dat dit ziektebeeld een complexere aanpak behoeft. De arts kan goed inschatten of jij er bent met een daglichtkuurtje. Buiten dat kan de kuur in combinatie met het slikken van een antidepressivum bijvoorbeeld rare reacties geven.

Een daglichtkuur is te krijgen in sommige gezondheidscentra. Let wel: een daglichtkuur is iets anders dan een zonnebankkuur. De zonnebank bevat niet het licht dat nodig is om de winterdip de kop in te drukken. Hier en daar is de lichttherapie ook te krijgen in een ziekenhuis met een afdeling Biologische psychiatrie of bij een Regionale Instelling Ambulante Geestelijke Gezondheidszorg (RIAGG). De behandelkosten kun je vergoed krijgen via de Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ).

Thuis kuren

Maar zoals gezegd kun je ook thuis kuren. De lichtbakken zijn te huur en te koop. Overleg met een arts over het hoe en waarom van een kuur.

Meer info op www.solg.nl

Eerder verschenen in MSzien 2003, nr. 6

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *