10 tips bij psychosociale klachten

Psychosociale klachten komen geregeld voor bij mensen met MS. Hoe kun je deze problemen herkennen en wat kun je doen om ze te verminderen? 10 tips bij psychosociale klachten.

Door: Marieke Oosterom

Psychosociale klachten zijn een verzamelterm voor psychische en sociale klachten. Wanneer je door MS langere periodes verdrietig, boos of angstig bent, kan dit je dagelijks leven gaan beïnvloeden. Je hebt dan psychische klachten. MS kan ook gevolgen hebben voor je relatie met de mensen om je heen. Misschien heb je minder contact met vrienden, kun je door MS niet meer naar je sportclub of moet je eraan wennen dat je partner voor je zorgt. Dit soort negatieve gevolgen worden sociale klachten genoemd.

Na de diagnose MS psychosociale klachten ontwikkelen is heel begrijpelijk. Van de een op de andere dag heb je het stempel ‘chronisch patiënt’. Je maakt je zorgen over je toekomst en kunt misschien ineens niet of minder werken. Maar ook gedurende het ziekteverloop kun je periodes van psychosociale klachten ervaren, bijvoorbeeld bij een schub of ziekteprogressie.

Heb je psychische en sociale klachten die een stempel drukken op je dagelijks leven? Misschien helpen deze tips jou de draad op te pakken.

1. Herken en erken het probleem

Iedereen heeft wel eens een slechte dag, is wel eens chagrijnig, somber of prikkelbaar. Het wordt echter een probleem wanneer je langere tijd iedere dag somber, boos of angstig bent. Ook als je bijvoorbeeld slaapgebrek hebt omdat je veel piekert, zomaar ineens in huilen uitbarst of geen zin meer hebt om wat dan ook te doen, kan dit erop wijzen dat je een probleem hebt. Dat erkennen is de eerste stap.

2. Ga naar buiten

Het is waarschijnlijk het laatste waar je zin in hebt als je je depressief voelt, maar probeer toch een luchtje te scheppen. Iedere dag ongeveer een half uur in de buitenlucht is goed voor je hersenen, je doet Vitamine D op en het vermindert stress. Wat je buiten doet, maakt niet zoveel uit. Wandelen, fietsen, met de rolstoel of scootmobiel eropuit of in de tuin werken. Probeer ook af en

toe in de natuur te zijn. Uit onderzoek blijkt dat geregeld in het bos of op het strand vertoeven, goed is voor je psychische gezondheid.

3. Ga leuke dingen doen

Waar word je blij van? Waar krijg je energie van? Gun jezelf deze momenten. Het hoeft niet groots en meeslepend te zijn. Iets gaan eten of drinken met een vriend of vriendin, een theater of museum bezoeken, een kopje thee en een goed boek, je favoriete serie bingen. Doe waar je van geniet.

4. Leef gezond

Als je niet lekker in je vel zit, kom je in de verleiding minder goed voor jezelf te zorgen. Het vervelende is dat je je hierdoor minder fit kunt gaan voelen en dat komt je humeur niet ten goede. Probeer daarom gezond te leven. Blijf in beweging, let op je persoonlijke hygiëne en eet gezond en gevarieerd. Als je het moeilijk vindt gezond te koken, maak het jezelf gemakkelijk. Gebruik bijvoorbeeld voorgesneden groente en vlees, of diepvriesgroente.

5. Zorg voor regelmaat

Regelmaat in je leven is belangrijk om goed voor jezelf te kunnen zorgen en bijvoorbeeld beter te slapen. Sta iedere dag om ongeveer dezelfde tijd op en let op dat je geen eetmoment mist. Als je snel moe bent, pak dan iedere dag rond dezelfde tijd een rustmoment.

6. Praat erover

Het kan opluchten om je zorgen en angsten met iemand te delen. Bijvoorbeeld een vriend of vriendin, je partner of familie. Misschien praat je liever met een onbekende of met iemand die kennis heeft van MS. Aan de MS-telefoon van MS Vereniging Nederland zitten ervaringsdeskundigen bij wie je je verhaal kwijt kunt.

7. Praat met andere mensen met MS

Voor iemand die geen MS heeft, is het soms moeilijk zich in te leven in jouw gevoelens. Misschien wil je praten met iemand die jouw klachten echt begrijpt. Op social media zijn groepen waar mensen met MS met elkaar in contact komen. Op het MS forum van MS Web of aan de MS-telefoon kun je ook je vraag kwijt. Of ga naar een bijeenkomst voor mensen met MS.

Themabijeenkomst tijdens ALV MS Vereniging Nederland
MS Vereniging Nederland
Voorafgaand aan de Algemene Ledenvergadering van MS Vereniging Nederland vindt een themabijeenkomst plaats over het onderwerp Psychosociale zorg en problematiek. Deze themabijeenkomst vindt plaats op zaterdag 27 november van 10:30 tot 11:30.
Aansluitend wordt van 11:45 tot 12:30 de ALV gehouden. De locatie is hotel Van der Valk in Den Bosch/Vught. De presentaties zijn ook via livestream op Facebook te volgen. Binnenkort meer info over deze bijeenkomst op de site van MS Vereniging Nederland

8. Zelfhulp

Er zijn manieren waarop je jezelf kunt helpen. Op internet is veel informatie te vinden over psychische klachten en kun je zelftests doen, bijvoorbeeld op Snelbeterinjevel.nl of Mentaalvitaal.nl. Ook zijn er zelfhulpboeken die je misschien aanspreken of kun je cursussen volgen. Als je de zelfhulpkant op wilt, is het belangrijk dat je iets zoekt dat bij jou past.

9. Praat met je arts

Het is belangrijk je medisch team op de hoogte te houden van hoe het met je gaat. Psychische klachten kunnen namelijk ook een bijwerking zijn van medicijnen die je neemt of een (nieuw) symptoom van MS. Als je neuroloog of MS-verpleegkundige weet dat je deze klachten hebt, kunnen ze je beter monitoren of een passende oplossing zoeken.

10. Schakel hulp in

Wanneer psychosociale klachten je kwaliteit van leven verminderen en je er zelf niet uitkomt: blijf er niet mee lopen! Schakel professionele hulp in. Praat erover met je huisarts, MS-verpleegkundige of neuroloog. Zij kunnen je doorverwijzen naar bijvoorbeeld een praktijkondersteuner GGZ, sociaal werker, cognitief gedragstherapeut of (neuro)psycholoog. Of naar iemand die de onderliggende oorzaak kan aanpakken zoals een uroloog, seksuoloog, fysiotherapeut of psychosomatisch oefentherapeut.

>> Terug naar de Inhoudsopgave MSzien 2021-3

Dit bericht heeft 2 reacties

  1. He allemaal,
    Graag wil ik, ook een MenS met MS, vertellen dat ik zelf erg veel baat heb bij mediteren. Mijn leven is daardoor zoveel ruimer en opener geworden. Omdat ik dit iedereen gun, ben ik hierin verder ingegaan met scholing en bied ik dit nu gratis online aan. Als je nieuwsgierig zijn zie dan; Facebook.com/groups/Vrijwezen.nu

  2. Hoi Fabienne,
    Bedankt voor je reactie. Meditatie heeft mij ook geholpen op dagen dat ik slecht in mijn vel zat. Ik heb een Mindfulness cursus gevolgd waar ik ook veel aan heb gehad. Wat mooi dat je anderen hierbij wilt helpen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *