Tien tips om erop uit te gaan

In de vorige editie van MSzien beschreven Marijn en Marieke hoe zij de coronatijd doorkwamen. Inmiddels verdwijnen de maatregelen één voor één weer en zijn de meesten van ons gevaccineerd. We kunnen er dus weer op uit!

Door: Ellemieke de Wolf
Erop uit met bijvoorbeeld de Ommetje app

Tip 1: Maak een Ommetje

De Ommetje-app van de Hersenstichting stimuleert je om elke dag 20 minuten op pad te gaan. Langer mag natuurlijk ook. MS Vereniging Nederland heeft de Ommetje-app omarmd en het gebruik ervan uitgebreid: behalve lopen kun je ook rollen.

Download de Ommetje-app op je smartphone, vul bedrijfscode GLMLF in en begin aan je Ommetje. Je kunt je ook aanmelden in een regioteam en zo wedijveren met mensen in je regio.

Tip 2: Herontdek jezelf in dans

Stichting RediscoverMe biedt inclusiedans aan voor iedereen, en in het bijzonder voor kwetsbare doelgroepen waaronder mensen met een chronische ziekte als MS. RediscoverMe is opgericht door danseres en MS-patiënt Damar Lamers. RediscoverMe is een ontdekkingsreis naar hoe je lichaam nu is en werkend vanuit de mogelijkheden die je hebt.

In samenwerking met MS Vereniging Nederland biedt RediscoverMe vanaf 14 september een serie online danslessen aan. Deze lessenreeks kost €55; leden van MS Vereniging Nederland betalen € 40. Inschrijven kan via msvereniging.nl/online-workshop-rediscoverme/. Zie ook de flyer onderaan dit artikel.

Tip 3: Sport uniek

Wil jij de eerste stap zetten om te gaan bewegen, kijk dan eens bij Uniek Sporten. Of het nu gaat om het vinden van de juiste sport of om vragen over vervoer of hulpmiddelen bij het bewegen. Op de website www.unieksporten.nl staan alle verenigingen met aangepast sportaanbod. Benieuwd wat jouw mogelijkheden zijn om te gaan sporten en waar je dat kunt doen? Ga naar unieksporten.nl en vind de sport die bij jou past.

Tip 4: Sport in de buurt

Op veel plaatsen in Nederland zijn er buurtsportcoaches. Deze verzinnen allerlei creatieve manieren voor jong en oud om in beweging te blijven. Ze dagen je uit of bieden op andere wijze hulp aan, ook aan mensen die belemmeringen ervaren bij het sporten en bewegen. Kijk op www.sportindebuurt.nl

Tip 5: Kijk naar onze zuiderburen

Weet je niet goed waar te beginnen met bewegen? Start met de oefenprogramma’s ‘blijf bewegen met MS’. Dit initiatief van de Vlaamse MS-liga in samenwerking met de vereniging Move to Sport. Het doel is zoveel mogelijk mensen met MS trainingsprogramma’s aan te bieden.

Je vindt online acht programma’s waarmee je aan de slag kunt gaan. Er zijn ook programma’s bij om bijvoorbeeld op een stoel uit te oefenen. Zo kan iedereen op eigen niveau meedoen. Kijk op movetosport.be/

Tip 6: Ga zwemmen

Hou je van zwemmen, dan zijn er diverse mogelijkheden. Naast het reguliere aanbod van zwemmen, waterpolo, synchroonzwemmen en schoonspringen zijn er andere onderdelen in de zwemsport, speciaal voor zwemliefhebbers met een beperking. Voorbeelden zijn wedstrijdzwemmen, recreatief zwemmen en waterbasketbal.

Wil je graag (leren) zwemmen, waterbasketbal spelen, meedoen aan een recreatieve activiteit of één van de andere zwemsporten doen? Stuur dan een mail naar para-meezwemmen@knzb.nl.

Tip 7: Leer zeilen

Zeilen is de perfecte sport om rust en vrijheid op het water te voelen, of om je vaardigheden te verbeteren en competitief te worden. Er zijn verschillende organisaties die zeilreizen voor mensen met MS aanbieden.

· Zeilen bij Sailability is voor iedereen toegankelijk, ongeacht leeftijd of beperking. Je hoeft niet gezond te zijn of te kunnen zwemmen. Sailability heeft een netwerk van goedgekeurde locaties met boten en faciliteiten voor iedereen. Check het op www.sailability.nl/

· SailWise is aanbieder in Nederland van meerdaagse watersportactiviteiten en -vakanties voor mensen met een lichamelijke of zintuiglijke handicap, een verstandelijke beperking of niet-aangeboren hersenletsel. De locaties en schepen zijn volledig aangepast, rolstoeltoegankelijk en voorzien van alle comfort. Kijk op sailwise.nl/nl

· De schepen van de Oceans of Hope Challenge varen al enkele jaren in de Middellandse zee. De bemanning van deze zeilboten bestaat voor 100% uit mensen met MS. Dit jaar vertrekt er voor het eerst een reis uit Nederland: van 1 tot 3 oktober vanuit Harlingen. Meer info elders op MSweb of aanmelden via NL.oceansofhopechallenge@gmail.com.

Tip 8: Maak muziek met RGM

Heb je al eens kennis gemaakt met RGM oftewel de Ronnie Gardiner-methode? Een vrolijke, gestructureerde, multi-sensorische oefenmethode voor de hersenen, waarbij ritme en muziek worden ingezet om beweging, spraak en cognitie te stimuleren. Doordat er meerdere hersengebieden tegelijkertijd geactiveerd worden verbetert de conditie van de hersenen. Op rgm-nederland.nl vind je ‘practitioners’ die met jou aan de slag kunnen.

Tip 9: Rol het strand op

Er komen steeds meer stranden waar je een strandrolstoel kunt huren. Voor zo’n speciale rolstoel met brede luchtbanden kun je inmiddels al terecht in Zandvoort, Scheveningen, Katwijk, Noordwijk, Egmond, Renesse, Vlissingen, De Koog op Texel en op Vlieland. En er komen steeds nieuwe plaatsen bij. Informeer voordat je naar het strand gaat of er een strandrolstoel beschikbaar is.

Tip 10: Ontspan door inspanning

Soms schiet je lichamelijke conditie tekort, vanwege onvoldoende beweging of een fysieke beperking. Stoelyoga is laagdrempelig en heeft een positief effect op lichaam en geest. Yoga maakt spieren en gewrichten soepeler, bevordert de motoriek en de concentratie, en neemt spanningen weg. Stoelyoga is door iedereen te beoefenen, overal en altijd. En al zijn de bewegingen maar klein, de positieve effecten zijn groot. Kijk voor meer informatie en een gratis les op www.stoelyoga-nederland.nl/online-lessen-stoelyoga/

>> Terug naar de Inhoudsopgave MSzien 2021-2

Flyer RDM Movement class
Flyer RDM Movement class

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *