“De Supportbeurs is een vierdaagse beurs voor mensen met een functiebeperking, een chronische ziekte en voor mensen die hier beroepsmatig mee te maken hebben.  Het is het meest complete evenement op zijn gebied binnen de Benelux”, lees ik in het Support-magazine. De Beurs vond van 16-19 april plaats in de Jaarbeurs te Utrecht.

Door: Nel Achterhes

9e5mijnverhaal-080420-supportbeurs1Mijn eerste Supportbeurs-ervaring is al weken eerder begonnen. Ik zit momenteel midden in allerlei speurtochten en aanvraagtrajecten voor een andere rolstoel, een aankoppelbare handbike en een andere aangepaste auto. Voor de rolstoel en aankoppelbare handbike ben ik al bij Double Performance geweest en voor een andere auto ben ik al op bezoek geweest bij Auto-aanpassingsbedrijf Bierman. Beiden nodigen me uit om vooral ook naar de Supportbeurs te komen, want daar zou ik dan bij Double Performance een electrisch ondersteunde handbike kunnen uitproberen en bij Bierman kan ik met een prijsvraag een Renault Kangoo winnen!

Deze beurs werpt zijn schaduw ver vooruit, dat is duidelijk. De opwinding neemt voelbaar toe; wat ga ik allemaal gaan zien en beleven? Via de site van de Support-beurs heb ik me online laten registreren waarmee ik gratis een toegangskaart thuisgestuurd zou krijgen. En dat gaat zoals beloofd: kaartje komt keurig op tijd in huis. Met de auto zal ik naar de Jaarbeurs in Utrecht gaan. Ferry van Double Performance heeft me aangeraden om vroeg te komen want dan heeft hij meer tijd voor me. Het begint om 10.00 uur. Ik realiseer me dat ik wel eens lelijk in de file terecht kan komen. En mijn linkervoet wil steeds minder goed de koppeling bedienen. Vandaar ook de wens voor een andere auto. We zullen zien.

Het filenieuws

“Vanochtend is het een bijzonder rustige ochtendspits: 4 kilometer file”. Dank u! Als we, mijn man Dick en ik, op vrijdagmorgen aankomen bij het jaarbeursparkeerterrein staat er: VOL. Maar met een gehandicaptenparkeerkaart mag je gewoon doorrijden naar het VIP-parkeerterrein. Pal voor de ingang. Om ons heen karren allemaal rolstoelers. Van die sportievelingen met zo’n getraind bovenlichaam. Leuk om te zien wat lekker dat gaat. Ik zal vandaag geen uitzondering zijn.

Dan staan we in de hal. En weten we het niet meer. Een nietig mensje ben ik nu in deze immense ruimte sta. Wat wilde we ook alweer zien en waar is het allemaal? We hebben wel een plattegrond, maar daarop staan onleesbaar kleine cijfertjes. Tip voor de organisatie! Gelukkig heeft Dick goeie ogen. We besluiten uiteraard om eerst naar Double Performance te gaan. Hun stand staat precies helemaal achterin aan de andere kant van de hal. We doen een quick scan en zoeven dwars over de beursvloer en dat gaat heel vlot, want het is (nog?) niet druk.

Bij Double Performance laten we ons uitbegreid voorlichten door Coen over handgemaakte rolstoelen en een handbike. Dit bedrijf uit Gouda ben ik op het spoor gekomen via mijn ergotherapeut. Hier weten ze alles van sportrolstoelen en handbikes. Hé, daar heb je Reni de Boer, ambassadrice van onbeperkt Nederland en MS-er. Zij blijkt ook een rolstoel van hier te hebben. Ik kan allerlei rolstoelen uitproberen en voel het verschil. Het maakt veel uit waar de wielas zit ten opzichte van je lichaam. Teveel naar voren is zwaar rijden en teveel naar achter is snel achterover kiepen.

Aanvragenland

be5mijnverhaal-080420-supportbeurs2Intussen worden we wijs gemaakt in aanvragenland. Het is belangrijk dat je een aanvraag goed voorbereid zodat je kunt motiveren wat je wel en wat je niet wilt hebben. Als ik er eenmaal een ga aanschaffen wordt die speciaal op mij aangemeten. Zover is het nog niet. En rolstoelles? Want als je zo snel achterover kan kiepen is dat geen overbodige luxe lijkt me. Coen vertelt dat er ‘Rovas-cursussen’ worden gegeven. Mensen met bijvoorbeeld een dwarslaesie krijgen vaak rolstoelles in een revalidatietraject, maar hij merkt dat dat bij veel MS-ers niet gebeurt. Dat is jammer, want het vergroot je mogelijkheden. Ik ga uitzoeken hoe ik zo’n cursus kan volgen.

Vervolgens gaan we kijken hoe we een auto kunnen winnen bij de stand van autoaanpassingsbedrijf Bierman. Dat blijkt middels een slagzin te zijn. Dat vinden wij leuk om te doen. Er staat een 2-zitsbankje (van de CG-raad) met een palm ernaast en daar zitten wel een uur om een goeie te bedenken en ook gewoon om uit te rusten. We zien het publiek op wielen aan ons voorbij trekken. Ik wist niet dat er zoveel verschillende rolstoelen waren! Op de beurs zijn ook rolstoelen te leen en scootmobielen. We zien zelfs een mevrouw liggend in haar bed rondgereden worden.
Er is door de organisatie voor diverse vormen van hulp gezorgd: ADL-assistentie, rolstoeltoiletten (waar altijd een lange rij staat), gratis broodjes en overal appels. De sfeer is heel gemoedelijk. Ondanks dat het inmiddels hardstikke druk is houdt iedereen rekening met elkaar, is niet gehaast en heeft begrip voor allerlei onhandigheden. Was iedereen maar gehandicapt 😉

Dan gaan we nog wat ongericht rondkijken en we zien:

  • een kajak met een rolstoel erin;
  • de Canta (hé, heb je Reni weer) met een tilliftje voor rollator of rolstoel;
  • trap- en tilliften;
  • schitterende rolstoeltjes voor kleine kinderen;
  • oprijplaten en kofferbakliften voor auto’s;
  • een ligfiets met 4 wielen;
  • patiëntenverenigingen en zorgaanbieders;
  • speciale vakantieorganisaties, gehandicaptensport, Brandweer De Bilt (??), Connexion, NS.

We proberen uit:

  • de Segway, de ‘step’ met een motortje dat vanzelf vooruit gaat als je vooroverleunt. Vanaf vandaag mag de Segway op de openbare weg, laat het ministerie weten. De directeur zit daar continu aan de telefoon. Pers, vermoed ik;
  • een rolstoel met een electrische ondersteuning zoals in de meetrapfiets. Zonder noemenswaardige inspanning rol ik een helling op. Wat een verlichting! www.ActiveLine.nl;
  • de Trekinetic; een rolstoel met een kunststof kuip en dikke profielbanden waarmee je door ruiger terrein kan gaan. Voor mij veel te zwaar duwen helaas;
  • een aankoppelmotortje voor aan de rolstoel, www.invacare.nl;
  • een electrisch terreinkarretje dat eigenlijk voor kinderen is, maar ik kan er, met 1.63 en 60 kg, nog net in. De grote-mensenvariant is te proberen bij de stand van Permobil, maar wij houden het voor gezien.

De volgende dag lees ik in de gids dat er ook een rustruimte was. Die ga ik volgende keer wel gebruiken. En in juni weet ik of ik de auto heb gewonnen. U hoort het nog.

Nel Achterhes