Laatst droomde ik dat ik in een enorm groot restaurant zat, meer een ongezellige eetzaal eigenlijk, met de wonderlijke naam: “Met Smaak”. Ik weet niet waarom ik daar was beland, want ik ga eigenlijk liever naar een gezellig bistrootje, maar ja ik had honger, dus ik bleef zitten en vroeg om de kaart.

Door: Jan de Wit

jd-verhaal-081222-metsmaak1“Van welke keuken wilt u de kaart?” vraagt de kelner. Ik kijk hem verbaasd aan: “van welke keuken wil ik de kaart? Wat bedoelt u daarmee, hebben jullie hier meer kaarten dan?” De kelner antwoordt: “We hebben niet alleen meerdere kaarten, we hebben zelfs meerdere keukens”! Hoewel ik hem niet begrijp zeg ik dat hij ze maar allemaal moet geven. Even later komt de kelner terug met een enorme stapel menukaarten. “Veel plezier met het maken van uw keuze”, zegt hij en loopt meteen door.

Ik begin te bladeren door de kaarten. De eerste ziet er mooi verzorgd uit in een rood-blauwe kleurstelling. Zo op het eerste gezicht lijkt het een complete kaart maar bij nader inzien mis ik de mogelijkheid tot het kiezen van een nagerecht. De volgende kaart heeft een heel ander uiterlijk. Wat direct opvalt is de vrolijke vlinder die op elke pagina terug te vinden is. Wat betreft de inhoud lijkt deze kaart in eerste oogopslag erg op de eerste maar hij bevat ook nog een paar nagerechten.

Nog meer

Omdat er nog veel meer kaarten op de tafel liggen besluit ik snel de volgende te pakken. Deze kaart is overwegend oranje van kleur met op de voorkant een plaatje van twee figuren die elkaar de hand reiken. De inhoud van deze kaart is duidelijk anders dan de twee voorgaande. Deze keuken heeft slechts enkele specialiteiten op de kaart gezet.

Weer pak ik een andere kaart. Deze is overwegend blauw met een spinnenweb in de bovenhoeken. Ook deze kaart is minder uitgebreid dan de eerste twee. Opvallend aan deze kaart is dat je bij de gerechten de reacties van de gasten over desbetreffende gerechten kunt lezen. Als ik even doorlees, zie ik niet alleen reacties over de gerechten van déze kaart maar er zijn ook opmerkingen over de gerechten van de andere kaarten te vinden.

jd-verhaal-081222-metsmaak2In de kaart vind ik nog een los inlegvel. Het blijkt een dessertkaart te zijn. Hoewel de kleuren nagenoeg gelijk zijn aan de kaart met het spinnenweb staat in de linkerbovenhoek de afbeelding van een trein. De kaart is simpel maar duidelijk en de geplaatste foto’s doen me het water in de mond lopen. Omdat ik toch honger begin te krijgen besluit ik de andere kaarten, waaronder een speciale kinderkaart te laten voor wat ze zijn en verdiep me in de kaart met het spinnenweb waarin naast een beperkte keuze aan gerechten ook de commentaren over de diverse kaarten te vinden is.

Keuze

Aan de hand van de opgedane informatie kies ik uit de rood-blauwe kaart het voorgerecht, uit de kaart met het spinnenweb het hoofdgerecht en ik wil zeker proberen ruimte over te laten voor zo’n, volgens de commentaren in de spinnenwebkaart, overheerlijk nagerecht van de kaart met de trein.

Wanneer de kelner langs komt om de bestelling op te nemen kan ik het niet laten om uitleg te vragen over het hoe en waarom er naast verschillende kaarten ook verschillende keukens zijn. “Tja, dat is een lang verhaal en eigenlijk kunnen zelfs de koks niet uitleggen waarom het zo gegroeid is. Ik weet wel dat het voor de klanten erg onduidelijk is en voor ons als bediening is het – doordat sommige koks weigeren samen te werken – regelmatig een onwerkbare situatie!”

“U hebt gelukkig een keuze gemaakt uit de rood-blauwe kaart en de spinnenwebkaart, die keukens werken prima samen en stemmen hun werk op elkaar af. De kok van de dessertkaart is trouwens een huisvriend van de kok met de spinnenwebkaart dus ook dat zit wel snor”. Kunt u mij uitleggen hoe deze vreemde situatie ontstaan is?” vraag ik. “Ik weet er het fijne niet van, maar ik zal zo iemand bij u langs sturen die het misschien uit kan leggen.”

Herhaling

Even later verschijnt bij mij aan tafel een dame van middelbare leeftijd. “U wilt graag weten waarom er meerder keukens aan dit etablissement verbonden zijn?” Ik knik instemmend en vraag of ze even wil gaan zitten. “Voor een buitenstaander is het inderdaad onbegrijpelijk waarom hier meerdere keukens zijn die hun producten uitserveren in één gezamenlijke eetzaal.” “Vroeger was hier net als in elk ander restaurant gewoon één keuken, de zaak draaide goed en we hadden een grote groep vaste klanten. Op een zekere dag waren er enkele gasten die opmerkingen maakten over het aanbod. De chef-kok was die dag blijkbaar niet in een gunstige bui en in plaats van het ontstane probleem op te lossen zei hij tegen de gasten dat als zij het zelf beter wisten dat ze dan maar een eigen keuken moesten beginnen. De gasten namen die uitdaging aan en begonnen vol enthousiasme. Maar ook deze nieuwe keuken kreeg wel eens te maken met klachten en zo heeft dit verhaal zich een aantal maal herhaald.

Toprestaurant

jd-verhaal-081222-metsmaak3Doordat het aanbod zo ruim is geworden zou het inmiddels voor iedere gast mogelijk moeten zijn om de meest ideale maaltijd samen te stellen. Helaas wil dat nog niet van de grond komen omdat de communicatie tussen de keukens onderling niet soepeltjes verloopt. Je wilt perslot van rekening het voor- hoofd- en nagerecht in de goede volgorde en op de juiste temperatuur ontvangen. Maar ik garandeer u, wanneer we dat probleem opgelost hebben ontstaat hier een topzaak!”

De dame wenste mij smakelijk eten en laat mij in gedachten achter. Ik heb daarna genoten van de maaltijd uit de verschillende keukens en hoop dat zij snel met elkaar gaan praten, zodat restaurant Met Smaak het toprestaurant wordt waar de dame over sprak.

Zeker weten dat ze mij dan regelmatig gaan zien.