Mijn verhaal

Franks persoonlijke verhaal over het Wahls-dieet

Graag wil ik jullie vertellen over waarmee ik op voeding- en bewegingsniveau bezig ben. Noem het lifestyle-verandering.  De resultaten hiervan zijn voor mij echt onvoorstelbaar en al binnen korte periode merkbaar. Mijn naam is Frank en ik heb MS sinds 1997, waarin ik van RRMS naar progressief ( SPMS ) ben gegaan.

boek Wahls-protocolInmiddels ben ik sinds 2016 volledig afgekeurd voor werk. In januari 2018 heb ik een herseninfarct gehad, veroorzaakt door een ontsteking op een zenuw in de hersenen (acute demyelinating lesions with restricted diffusion in MS).  Met als gevolg: steeds verdere achteruitgang met scootmobiel, huisaanpassingen en gehandicaptenparkeerkaart als gevolg. Totdat…

Dokter en MS-patiënt Terry Wahls

Eind augustus 2020 kwam ik toevallig een interview tegen van huisarts Lieneke van de Griendt waarin ze het door haar geschreven boek Studeerden wij medicijnen of geneeskunde? introduceerde. In dit boek gaat het over een nieuwe kijk op de aanpak van chronische aandoeningen en is in principe geschreven voor andere artsen. Hoofdstuk 2 van dit boek gaat over dokter Terry Wahls die MS-patiënt is en hoe ze zelf een programma had ontwikkeld om de achteruitgang te stoppen en schade terug te draaien.

Dit klinkt natuurlijk ongeloofwaardig binnen de MS, maar deze dokter is het gelukt om in één jaar vaneen zero gravity-rolstoel naar zelfstandig weer op de fiets te rijden! Dit vroeg om nader onderzoek mijnerzijds, en inderdaad was deze dokter al bijna 12 jaar redelijk mobiel en klachtenvrij!

Drie niveaus

Toen heb ik zowel het boek van dokter Van de Griendt als de twee boeken, waarvan één kookboek, van dokter Wahls besteld. Na het lezen ben ik begin oktober gestart met het Wahls-protocol. Dit is mogelijk op drie niveaus:

  1. Wahls-dieet: in principe geschikt voor iedereen, ook voor gezonde mensen zodat er toch gewoon als gezin gegeten kan worden.
  2. Wahls-paleo: iets strakker in voeding die meer of helemaal niet meer gegeten mag worden.  Dit is goed te combineren met het gewone dieet.
  3. Wahls-paleo plus: in principe alleen nodig als er binnen 4 weken geen effecten merkbaar zijn.  Dit is de zwaarste variant.

Ook krachttraining, ontspanning/slaap, rek- en balansoefeningen zijn belangrijk. Hierover later meer. Het advies voor MS-patiënten is starten met niveau 2, paleo.

Voedingsschema Wahls-paleo

De belangrijkste veranderingen zijn:

  • Géén gluten
  • Géén zuivel
  • Géén eieren
  • Géén suiker
  • Géén peulvruchten
  • Aardappels, rijst max 1 à 2 x per week

Zelf vond ik dat ik altijd al goed op mijn voeding lette. Ik gebruikte volkorenproducten,  ik at zo veel mogelijk biologisch en vooral niet te vet. Ook at ik 100%-producten, zoals pindakaas en appelmoes en vlees en kip met sterren. Ik dronk frisdrank zero en ik at vooral gevarieerd en matig, volgens het algemene voedingsadvies: 200 gram groenten en 2 stuks fruit.

Ontbijt, lunch, diner

  • De grootste verandering zal voor iedereen het ontbijt zijn:
    1 stuks fruit en tot 100 gram groenten met water, amandel- of kokosmelk en edelgistvlokken in de blender tot een smoothie maken. Restant van avondeten of een portie havermout met fruit erbij.
  • Als lunch eet je iets met 100 gram groenten, bijvoorbeeld soep, zonder vermicelli.
    En voor diner: 300 gram groenten (ui, paprika, knoflook en champignons als basis). Verder 2x per week rundvlees, 2x kip, 2x vis en 1x orgaanvlees.
  • Maximaal 3 eetmomenten per dag en tussen diner en ontbijt minimaal 12 uur! En geen tussendoortjes.
  • Gedurende de eerste 2 weken merk je dat je spijsvertering omschakelt. Dit geeft weinig last behalve af en toe wat extra gas 😉

Veranderingen en verbeteringen

Na 4 weken merkte ik al veel verbetering:  50% minder vermoeidheid, en 50% meer focus en balans. Dit is voor degenen die het aangaan ook meteen het beslispunt hoe ze verder moeten/willen.

De periode tussen 5 en 8 weken leek er voor mij weinig verandering, misschien zelfs verslechtering. Maar toen ik wat beter ging kijken merkte ik dat mijn doorbloeding naar voeten beter was en ik weer gevoel terugkreeg in mijn voetzolen.


Frank maakte dit filmpje met zijn fysiotherapeut. Je vindt het ook op Youtube.com/MSwebNL

In de periode tussen 9 en 12 weken merkte ik een stabilisatie. Balans is nog steeds moeilijk, maar overige klachten zijn bijna verdwenen.

Dan komt het punt dat voor iedereen anders zal zijn: je kunt per voedingsgroep gaan kijken of je ergens last van hebt. Eet bijvoorbeeld een ei en kijk of je klachten krijgt binnen 12 uur. Zo nee, dan kan dit weer voorzichtig geïntroduceerd worden. Ook kan je zien of je met deze kwaliteit van leven tevreden bent.

Vanwege mijn ‘droom’ – coast2coast fietsen in de USA, passend op mijn niveau en binnen mijn mogelijkheden – ben ik samen met mijn goede vriend en buddy in dit proces, Eduard, na de 3 maanden 5 keer per week 1,5 uur kracht- en balanstraining gaan doen en nu een maand later zit ik weer op een niveau waar menig gezond persoon jaloers op zal zijn. Maar dit zal ik zeker niet iedereen adviseren!

Kracht-, balans- en rekoefeningen

Zoals al eerder gezegd zijn rust, ontspanning, slaap, kracht- en balanstraining en rekoefeningen heel belangrijk. Dit dient bij voorkeur onder begeleiding van een fysiotherapeut gedaan te worden. De oefeningen staan ook beschreven in het boek, alsook een heel hoofdstuk dat gewijd is aan mensen die vegetarisch eten. De dokter zelf was 20 jaar vegetariër en beschrijft duidelijk dat dat niet meer kan binnen dit programma. De meest simpele oefening waar iedereen direct mee kan beginnen is tenen heffen. Dit kan zittend, liggend, staand en lopend op de hakken. Doe dit zo vaak als je kan en eraan denkt.

4-wekenuitdaging

Samenvattend is dit een programma dat niet vanzelf gaat. Het kost tijd, energie maar vooral discipline. Hopelijk kan ik mensen zover krijgen dat ze ook de 4-weken-uitdaging en daarna de 3-maanden-uitdaging aangaan. Je zult er zeker geen spijt van krijgen.

Betrek altijd de arts of neuroloog en fysiotherapeut in dit proces. Ze  zullen zeker alles in de gaten willen houden en eventueel bijsturen.

Frank

Misschien vind je deze berichten ook interessant…

Dit bericht heeft 7 reacties

  1. Bedankt voor je artikel Frank, dat biedt perspectief en vertrouwen in lichamelijk herstel. Ik heb zelf soortgelijke ervaringen met het Jelinek dieet & lifestyle programma. Ook een arts die zelf MS had. Gaan geloven dat je beter kunt worden is de eerste stap (Nee heb je). Hartelijke groet, Ellis

    1. Er is geen Nederlandse versie. Wahls ‘zoekt’ een vertaler die dat kan/wil doen, zo liet ze mij op Facebook weten.

  2. Zelf heb ik RRMS sinds 1996. (In het begin af en toe een schub, toen een een paar jaar weinig tot geen klachten, en zo’n 6 jaar terug leek het echte werk te beginnen.)
    Alsof het zo moest zijn kwam zo’n 5 jaar geleden The Wahls Protocol op mijn pad en heb ik mijn voedingsprogramma omgegooid. Niveau 2 volg ik, maar ik kan het helaas niet laten af en toe te zondigen. Daar komt bij dat de softie in mij 2 weken terug plotsklaps besloot geen vlees meer te eten (omdat dat ineens zo verschrikkelijk zielig voor die beesten is), ik moet dus uitvogelen waar ik betreffende nodige voedingsstoffen uit moet halen.
    Ik ervaar de laatste maanden veel zenuwpijnen, dus ik zat te denken om over te schakelen naar niveau 3. Het zou fijn zijn als ik nu sterk genoeg zal zijn de ommezwaai vol te houden.

    Jouw verhaal stimuleert me om door te zetten, Frank. Dank je wel daar voor.
    Welk niveau volg je nu zelf?

    PS: Volgens mij heeft het proces bij Wahls zo’n 4 jaar geduurd voordat ze weer op de fiets stapte.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *