skip to Main Content

Supplement betekent letterlijk aanvulling. Voedingssupplementen bevatten voedingstoffen in een geconcentreerde vorm en zijn bedoeld als een aanvulling op de voeding.

Soorten en gebruik

Er zijn verschillende soorten voedingssupplementen: voedingssupplementen met vitamines, mineralen of sporenelementen maar ook supplementen met bijvoorbeeld visolie of kruiden. Er bestaan supplementen met één bepaalde stof zoals vitamine D, of met een combinatie van verschillende stoffen zoals een multivitamine.

Je hebt vitamines, mineralen en sporenelementen nodig om gezond te blijven en alle processen in het lichaam goed te laten verlopen. Je lichaam kan de meeste van deze stoffen niet zelf aanmaken. Daarom is het belangrijk dat je er voldoende van binnen krijgt. Over het algemeen is dat ook het geval als je voldoende, gezond en gevarieerd eet. De schijf van 5 is daarbij een handig hulpmiddel.

Maar er zijn wel uitzonderingen. Soms kan er sprake zijn van een opnameprobleem, een verhoogde uitscheiding of een verhoogde behoefte door ziekte of het gebruik van medicatie. Ook is er het advies voor bepaalde groepen mensen om standaard een vitamine D supplement te gebruiken.

Als je weinig of eenzijdig eet kan het zijn dat je niet voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Het heeft dan de voorkeur om te proberen om je voedingspatroon aan te passen. Als dat niet lukt kan het verstandig zijn om een voedingssupplement te gebruiken.

Een supplement kan ook een goede keuze zijn als je bepaalde voedingsmiddelen niet gebruikt bijvoorbeeld als je veganist bent (B12), geen brood met gejodeerd bakkerszout eet (jodium) of geen vis eet (omega 3). Om te kijken of je voedingspatroon volwaardig is kan je een tijdje je voeding bijhouden in ‘mijn eetmeter’ van het voedingscentrum. Je kan dan voor veel voedingsstoffen zien of je er voldoende van binnenkrijgt.

Wanneer je denkt dat er sprake is van een tekort kan je dit het beste bespreken met je (huis)arts. Soms kan er naar aanleiding van bepaalde klachten bloedonderzoek gedaan worden om te kijken of er sprake is van een tekort. Bij mensen met MS komt een tekort aan vitamine B12 en vitamine D relatief vaak voor.

Overdaad schaadt

Een overmaat van bepaalde vitamines en mineralen kan ook schadelijk zijn. Op het etiket van een voedingssupplement kan je meestal lezen hoe hoog de dosis is ten opzichte van de referentie-inname. Neem geen supplement dat hoger gedoseerd is dan 100% van de referentie-inname zonder raadpleging van een arts of diëtist.

Headerfoto: Martin de Bouter

Dit vind je misschien ook interessant...

Back To Top