skip to Main Content

Ieder mens heeft ontspanning nodig, om lichaam en geest te laten herstellen van inspanning. Door regelmatig een moment van ontspanning te pakken, stel je je lichaam en geest in staat om weer even bij te komen.

De juiste balans

De juiste balans tussen inspanning en ontspanning heeft een positief effect op nachtrust, weerstand en spijsvertering. Je hartslag daalt en je bloeddruk gaat omlaag. Je hormoonspiegels, lichaamscellen en afweersysteem herstellen zich. Daardoor voel je je gezonder en heb je meer energie.

Dat is belangrijk. Want als je lichaam en geest niet de tijd krijgen om regelmatig ‘op adem’ te komen, stapelen spanning en vermoeidheid zich op. Tot het teveel wordt.

Een gespannen gevoel ontstaat natuurlijk niet zomaar. Het kan komen door een gebeurtenis of door angst voor wat je te wachten staat Je hersenen maken dan stresshormonen aan zoals adrenaline en cortisol.

Af en toe stress hebben is niet erg en zelfs nuttig. Het zorgt voor energie, alertheid en focus. Maar het kan mis gaan als er teveel en te vaak spanning is. Dan kun je allerlei extra klachten krijgen zoals hoofdpijn, concentratieproblemen, slapeloosheid, en nek- en rugklachten. Of nog erger: overspannen raken of een burn-out krijgen.

Oorzaken

Veel mensen met MS moeten leven met enkele of meer beperkingen en weten niet wat de toekomst zal brengen. Dit kan frustratie en stress veroorzaken. Om een paar oorzaken te noemen:

  • De onvoorspelbaarheid van MS
  • Aanpassen aan nieuwe symptomen en klachten
  • Zorgen over je baan
  • Voor jezelf of je kinderen moeten zorgen terwijl je je niet fit voelt
  • Vaak moeten rusten en daardoor minder tijd hebben voor vrienden en familie
  • Zorgen over verzekeringen en extra kosten

Verergering MS-symptomen

In tijden van stress en angst kunnen bepaalde MS-symptomen, zoals zwakte of verminderde concentratie erger worden. Dit komt waarschijnlijk doordat MS op zichzelf al vermoeiend is en stress en spanning dat nog alleen maar erger maken. Bovendien kan stress het immuunsysteem onderdrukken, waardoor je vatbaarder bent voor infecties. Hetgeen weer kan leiden tot een verergering van de MS-symptomen.

Leren ontspannen

Gelukkig zijn er tal van manieren om stressgevoelens onder controle te brengen. En te houden. Zoals  ontspanningsmethoden en lichaamsbeweging. Maar er is meer. Hier enkele tips:

  • Zet eens op een rij wat bij jou spanning geeft en waar je juist energie van krijgt
  • Schrijf eens op waarover je steeds piekert
  • Praat eens met iemand die je vertrouwt over waar jij mee zit
  • Zorg goed voor jezelf met goede voeding, bewegen/sporten en voldoende ontspanning
  •  Doorbreek je routine
  • Probeer eens ontspanningsoefeningen die op de website van SoChicken staan. Of denk eens aan mindfulness. Mindfulness kan een manier zijn om MS-gerelateerde vermoeidheid te behandelen. In het Radboud in Nijmegen bevindt zich een expertisecentrum: Radboudcentrumvoormindfulness.nl.
Voldoende ontspannen is belangrijk bij MS

Anti-stress voedsel

Sommige mensen hebben baat bij ‘anti-stress voedsel’. Bepaalde voedingsstoffen ondersteunen je brein in stressvolle situaties. Je kan kiezen voor voeding die rijk is aan:

  • B-vitaminen (volkoren granen, zuivelproducten, eieren, vlees, gevogelte, groene bladgroenten en peulvruchten)
  • Magnesium (bladgroenten, broccoli, pompoen- en sesamzaad, peulvruchten, vette vis, volkoren producten en quinoa)
  • Proteïnen (vlees, gevogelte, vette vis, eieren en zuivel, gezonde vetten, noten, zaden, avocado en olijfolie)
  • Vezels (volkoren producten, bladgroenten, peulvruchten en fruit).
  • Waar je beter niet teveel van  kunt eten en drinken om je stressniveau laag te houden is suiker, alcohol, koffie, geraffineerde plantaardige oliën en verzadigde vetten.

Kijk voor meer informatie over voeding in de rubriek Leefstijl >> Voeding

Headerfoto: Martin de Bouter

Dit vind je misschien ook interessant...

Back To Top