skip to Main Content

Vroeger kregen mensen met MS het advies rust te houden om zo verergering van MS-symptomen te voorkomen. Nu weten we dat bewegen voor iedereen belangrijk is en dat mensen met MS er specifiek voordeel bij hebben: het verlicht klachten, bevordert mobiliteit en vermindert risico op complicaties.

Voordelen van bewegen

In de praktijk is het nog wel eens lastig te beginnen met bewegen en dit vol te houden. Maar wanneer je weet dat bewegen ook veel voordelen kan bieden, weet je waar je het voor doet. Die voordelen zijn onder meer: verbeteren spierkracht, balans, uithoudingsvermogen, stemming, effect op immuunsysteem en mogelijk ook neuroplasticiteit.

Bewegen is vermoeiend en kan ongemakkelijk aanvoelen. Je hoeft echter niet bang te zijn om te veel te doen. Je kunt geen hersenschade oplopen door te (veel) te bewegen. Wat bij mensen met MS wel lastig kan zijn, is dat de reactie uitgesteld doorkomt. Je voelt dus pas veel later of je te veel hebt gedaan. De vuistregel hierbij is dat je 24 uur later weer je normale dingen met kunnen doen.

De toegang tot oefenruimtes is soms beperkt en de onmogelijkheid om sommige apparaten te gebruiken kan frustrerend zijn. De geadviseerde intensiteit en de duur van de oefeningen zijn ook vaak niet geschikt voor mensen met MS. In veel gevallen is daarom een op maat gesneden programma prettig dat past bij jouw persoonlijke behoefte.

Tips:

• Rustig beginnen en voer de training geleidelijk op. In het begin houd je de oefeningen kort en met lage intensiteit. De intensiteit en lengte kun je daarna langzaam vermeerderen. Bijvoorbeeld, elke week 2 minuten langer.

• Vraag advies en laat je begeleiden door een fysiotherapeut. Het liefst één die ook wat weet over MS.

• MS staat op de lijst met chronische indicaties voor fysiotherapie. Na de eerste 20 behandelingen heb je recht op fysiotherapie uit de basisverzekering.

• Oefen regelmatig, tenminste drie keer per week. Sommige mensen wisselen de oefeningen af om verveling te voorkomen en gemotiveerd te blijven.

• Kies oefeningen en apparatuur die veilig zijn en goed worden verdragen. Bijvoorbeeld: mensen die moeilijk lopen en een slechte balans hebben, zullen liever op een hometrainer zitten, dan op een loopband lopen. Mensen met slappe spieren in het bovenlichaam en rugpijn, zullen weer liever een ligfiets met drie wielen gebruiken.

• Kies een geschikt moment op de dag. Een tijdstip dat in je dagelijkse routine past en bij je energieniveau. Veel mensen oefenen het liefst morgens, voor ze andere dingen gaan doen. Wanneer ze nog gemotiveerd zijn en voldoende energie hebben.

Blijven bewegen is belangrijk voor mensen met MS

• Zorg dat je niet oververhit raakt. Kleed je daarom luchtig, gebruik een ventilator en oefen zo mogelijk in een ruimte met airconditioning.

• Denk ook eens aan zwemmen. Water ondersteunt de beweging en verbetert het comfort. De watertemperatuur mag niet te hoog zijn; een temperatuur van 28 graden Celsius is een goede richttemperatuur.

• Oefenen met een maatje of in een groep kan helpen om de motivatie erin te houden. Ook biedt het de mogelijkheid om sociale contacten te leggen. Het kan ook zijn dat je hulp nodig hebt om bijvoorbeeld in de oefenruimte te komen, op machines te stappen en sommige oefeningen te doen.

• Ken je de online oefenprogramma’s ‘blijf bewegen met MS‘ al? Dit initiatief is van de Vlaamse MS-liga in samenwerking met Move to Sport. Je vindt acht online programma’s, ook om vanuit een stoel mee te kunnen doen.

Bewegen in de rolstoel

Als je in een rolstoel zit, is het lastiger om oefeningen te doen, maar er zijn toch nog best wat mogelijkheden. Enkele tips:

  • Een handbike die je aan de rolstoel kunt klikken en dan fiets je met je armen. Je kunt proberen een handbike vergoed krijgen door een beroep te doen op de WMO op grond van een sportvoorziening
  • Rolstoeldansen, voor mensen in een handbewogen rolstoel
  • Op YouTube staan heel veel filmpjes met oefeningen voor mensen in een rolstoel. Hieronder nog een paar sites waar je ook filmpjes kan vinden. Aanklikken en meedoen maar!

Een site met tips en oefeningen en (soms ambitieuze) filmpjes vind je bij Sunrise Medical, een fabrikant van hulpmiddelen.

Bewegen op Muziek: Dansen in de stoel van FysioooOnline.

Een site met nog meer filmpjes vind je op unieksporten.nl.

Dit vind je misschien ook interessant...

Back To Top