Droog naar je werk, gezellig naar buiten

Als autorijden niet meer gaat of als het maar niet wil lukken om een rijbewijs te halen, kan een gehandicaptenauto of een brommobiel een uitkomst zijn. We zetten alle voors en tegens daarvan op een rijtje.

Door: Trudy Mantel

Een gehandicaptenauto is iets anders dan een gewone 45 km-auto, de zogenoemde brommobiel. Om in een brommobiel te mogen rijden heb je een bromfietscertificaat nodig en je mag er alleen mee op de rijbaan rijden. De gehandicaptenauto valt volgens de wet onder de invalidenvoertuigen. Dat betekent dat hij bijna overal mag rijden en staan en je hebt er geen rijbewijs of bromfietscertificaat voor nodig.

Zowel de gehandicaptenauto als de brommobiel mogen alleen rijden op wegen die niet verboden zijn voor langzaam verkeer. Zo’n verbod staat aangegeven met het bord ‘verboden voor tractoren(!)’. In tegenstelling tot de brommobiel kan de gehandicaptenauto dan verder over het fietspad terwijl de brommobiel het nakijken heeft.

We bespreken hier alleen invalidenvoertuigen; over brommobielen heeft de ANWB in Kampioen nr.11 van dit jaar een onderzoek gepubliceerd. Voordeel van de brommobiel is zijn grotere breedte, maar daar staat tegenover dat hij niet overal mag komen.

De wettelijk vastgestelde maximumbreedte van een invalidenvoertuig, dus ook van de gehandicaptenauto, bedraagt 1 meter 10 en dat is smal. Dit geeft wel een grote wendbaarheid en bruikbaarheid op fiets- en wandelpaden, maar het betekent dat je in moet schikken als je iemand mee wilt nemen. In de praktijk blijkt echter, dat twee mensen van min of meer ‘normale’ omvang er prima in kunnen zitten.Schermafbeelding 2016-08-24 om 09.33.02

CantaOvergenomen uit ‘Overal Welkom’, magazine voor Canta-rijders

Canta

57chulpmbrommfront2De Canta en zijn ‘voorloper’ de Arola, beide van de firma Waaijenberg zijn de bekendste modellen gehandicaptenauto die in de handel zijn. Het autootje ziet er leuk uit en is met allerlei accessoires nog comfortabeler te maken. Vanzelfsprekend zijn alle aanpassingen die aan een ‘gewone’ auto zijn aan te brengen ook mogelijk in de Canta. Je kunt dan denken aan handgas en een verstelbare stoel. Het is zelfs mogelijk om de auto zo in te richten dat het mogelijk wordt om er door de achterdeur binnen te rijden met rolstoel of scooter. Veel is mogelijk; in feite wordt elk exemplaar geheel op de toekomstige gebruiker toegesneden. Bij de aanschaf van een nieuwe Canta moet je rekenen op een minimumprijs van €11.140, maar dit bedrag kan door extra’s en aanpassingen aanzienlijk hoger uitvallen. Een ‘occasion’ is natuurlijk voordeliger. En mocht je neiging hebben tot het ruige werk: er is zelfs een model met vierwielaandrijving.

Smally

514vhm3-4handicapauto2Kort geleden bracht Sieberg Minicars de Smally op de markt. De Smally is voorzien van een Honda-benzinemotor en voldoet aan alle eisen die aan een invalidenvoertuig worden gesteld. Ook hier is maatwerk mogelijk, de auto is op alle mogelijke manieren aan te passen. Hij is van polyester en dus oersterk en de instap is heel royaal gehouden. Afhankelijk van de aanpassingen moet je denken aan een prijs van minimaal € 10.435.

Shuttle

b38vhm3-4handicapauto4Zeker niet ongenoemd mag blijven de Shuttle van de firma Freewiel. Dit bedrijf kwam eerder in het nieuws met de Pendel, een soort scootmobiel waar je met je rolstoel op kunt rijden.
Nu dus de Shuttle, een elektrisch aangedreven autootje waar je met je rolstoel in kunt rijden. Er staan geen stoelen in en de bediening gaat geheel met de hand. De maximale snelheid is 40 km/uur en de actieradius voor hij weer aan de lader moet is 70 km. De auto kan zakken om het inrijden te vergemakkelijken, met behulp van een afstandsbediening. Op de Supportbeurs van dit jaar kreeg de Shuttle een prijs van de Vereniging voor fabrikanten en importeurs van revalidatiehulpmiddelen (Fireva). Als je helemaal rolstoelgebonden bent is de Shuttle aantrekkelijk omdat je niet hoeft over te stappen en toch altijd je eigen rolstoel bij je hebt. Er zijn geen verdere aanpassingen nodig. Voor een Shuttle ben je een kleine € 17.000 kwijt.

WVG

Het is altijd moeilijk te voorspellen hoe de verschillende gemeenten omgaan met de verstrekking van een gehandicaptenauto. Het feit dat het hier gaat om een ‘invalidenvoertuig’, zou eigenlijk moeten garanderen dat dit voor mensen met een handicap een normale verstrekking is. Wettelijk gezien vallen deze autootjes immers onder dezelfde categorie als een scootmobiel. Sommige gemeenten interpreteren dat ook zo en verstrekken onder bepaalde omstandigheden het autootje. Meestal hanteren gemeenten echter het beruchte adagium ‘goedkoopst adequaat’ en dat is bijna altijd de scootmobiel, in combinatie met een taxivergoeding. Dan wordt bijvoorbeeld een Canta alleen verstrekt aan mensen voor wie het bezwaarlijk is om op een open voertuig te rijden. Ook kunnen soms sociaal-psychologische factoren, zoals het meenemen van je kind, meespelen. Het komt er op neer dat je als MS-patiënt met heel goede, door een deskundige ondersteunde, argumenten moet komen wil je in aanmerking komen. Mijn eigen, betrekkelijk kleine, gemeente Binnenmaas heeft er sinds 1994 maar één verstrekt en dat was aan iemand met longemfyseem!

Rijden

Je met maximaal 45 kilometer per uur door de stad of over de buitenweg voortbewegen heeft zo z’n haken en ogen. Omdat in de stad de auto’s 50 km (of meer) plegen te rijden loop je al gauw het risico van ‘wachtenden achter u’ als je op de rijbaan rijdt. Wat dit betreft is de invoering van de maximumsnelheid van 30 km op de meeste wegen binnen de bebouwde kom een verbetering!
Het fietspad is vaak ook geen optie omdat je met je 1 meter 10 daarvoor aan de brede kant bent en fietsers langzamer rijden. Schoolkinderen, skaters en honden zijn op het fietspad medegebruikers waar je terdege rekening mee moet houden.
De buitenweg heeft dezelfde problemen nog in ernstiger mate. Omdat de auto’s daar 80 km/uur rijden lijkt het toch veiliger – en rustiger – om voor het fietspad te kiezen. Een van de grote charmes van de gehandicaptenauto is dat hij ook mag rijden op fietspaden die voor bromfietsers verboden zijn. Het schijnt echter voor te komen dat de politie ze van het fietspad af stuurt! Maar het omgekeerde komt ook voor, van de rijbaan naar het fietspad.
Het is belangrijk dat een bestuurder zelf goed weet wat mag en wat niet mag. In het boekje ‘Veilig op Pad’ van de organisatie 3VO staat het allemaal duidelijk uitgelegd. Ook belangrijk is, dat hij of zij zich dient aan te passen aan het overige verkeer. Op de rijbaan ben je een bromfietser, op het fietspad een fietser en op het voetpad een voetganger!

Parkeren

Parkeren mag met een invalidenvoertuig in parkeervakken, op trottoirs, op invalidenparkeerplaatsen en in voetgangersgebieden. Een extra invalidenparkeerkaart is hierbij niet nodig. Wel moet je een parkeerkaart neerleggen op plaatsen met een algemeen parkeerverbod: je mag daar drie uur staan. Net als bij het parkeren met een invalidenparkeerkaart is het belangrijk om de andere weggebruikers niet te hinderen.

Oplossing

90fvhm3-4handicapauto5Hanneke Douw, mederedacteur van v/h@mensen.nl en enthousiast Canta-gebruiker zegt: “Voor mij is de Canta mijn overleving geweest. Mijn kind komt overal; ik kan haar overal naar toe brengen en overal met haar naar toe gaan. Ik ben totaal onafhankelijk van andere vervoerders. Dus ben ik verliefd op dat ding en ik scheur er mee van hot naar her. De hond uitlaten doe ik met de Canta. Ik rij met 30 km per uur en hij rent achter me aan. De andere weggebruikers hebben het nakijken. De auto’s willen dat ik op het fietspad rijd en de fietsers schreeuwen me van het fietspad af. Ik mag het allemaal, zelfs op het voetpad mag ik rijden, dus uiteindelijk lach ik iedereen uit. Ik zit nooit in de file. Invaliditeit heeft zo z’n voordelen!”
Hoewel veel mensen, als ze zouden kunnen kiezen, een al of niet aangepaste ‘echte’ auto zouden prefereren lijkt een gehandicaptenauto een prima alternatief. Je kunt droog naar je werk, je kunt iemand meenemen voor een ritje in de natuur en je kunt op bezoek in een andere plaats. Voor veel mobiliteitsproblemen is zo’n auto een oplossing en.. je hoeft niet door de molen van het CBR om je rijbewijs te halen of te laten verlengen.

Meer informatie:

www.waaijenberg.com; (of www.canta.nl); www.sieberg.com en www.freewiel.nl

v/h@mensen.nl 2002, nr 3.

Dit bericht heeft 1 reactie

  1. Hoi allemaal, ik ben shenien.ik ben moeder van 2 jongens en nog maar 36 jaar oud. Ik heb mijn eerste zoon op mijn 27 ste gekregen en bij 7 mnd was ik met spoed bevallen vanwege. Erge pijn en al die ik mijn hele zwangerschap al had,. Ik heb vanaf beging rug pijn en been uitval gehad. Ik kreeg een zoon van bijna 4 kilo op een zwangerschap van 7 mnd,. Ik ben al niet te groot, hij was groot voor mij, dus vandaar al de lasten, na een jaar kreeg ik nog een zoontje, omdat ik allerlij pijnstillers slikten wist ik oas bij 4 mnd dat ik weer zwanger was, ik mocht na de eerste 5 jaar geen kinderen,. Op de echo gezien klein kindje in mij kon ik mijn hart niet overhalen om het toch weg te halen,. Dus heb ik het gelaten en daar door werd mijn rug en been veel slechter.. na alle jaren door bijten van alle onderzoeken doen en heb vaker in ziekenhuis gelegen. Mijn pijn en infectie die erg hoog waren te zien in mijn bloed,. Als ik een 100 m loop en terug weer krijg ik Bern uit val moet ik even staan en mijn been wrijven zodat ik weer kan lopen ., nou ik heb ook kind met autischme heb vaker met hem op straat gestaan midden op de zebra pat kon niet doorlopen. Nou besloot. Me man toch een Kanta te kopen , ik heb hem nog net een paar Keer gereden erin, hij is nu even in de garage voor onderhoud , maar hij rijd geweldig je bent er zo via de fietsen pad echt geweldig, ik heb zelf de conxxion bus aangevraagd zodat ik wegens mijn beperking bij me vriendinnen kon gaan ook kon ontspannen even weg zijn , ik was altijd afhangkelijk wie mijn komt halen en wie zet mijn af , maar werd afgewezen door de gemeente terwijl ik alle dossiers van ziekenhuis zowel de arts had,. Vibd het erg on eerlijk,. Ik zie mensen die kern gezond zijn wel kunnen lopen en doen die krijgen het wel omdat zei wat ouder zijn ,.
    Ik die elke dag stijf om mijn bed uit te komen moet uur van te voren pij. Stilkers inslikken zodat ik kan opstaan en mijn kids klaar maken voor school,. Omdat ik jong ben en zelf sterk dat ik niet laat zien hoeveel pijn ik heb, werd ik afgewezen , zieken huis heeft mij al gronische pijn patient verklaard zowel mijn arts , ik heb zelfs gerevalideerd bij de Cir ,. Ook dat word niet gezien., ik vind het erg discriminerend ondat je jong bent , mag je de pot op vinden zei , en je ben wat ouder je heb niks je liegt je de plettter dan heb je wel recht erop,. Dat is echt ongelooflijk , zo Zie je maar de waarheid heeft geen respect met leugens kom je zeer ver ,. Waarom ????? Waarom mag dat en waarom kan dat ., nou ik hoop dat het wel gezien word wat waar is en
    Je toch je rechten krijgt ,.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *