De weg naar een balansrolstoel

De balansrolstoel is nog niet zo bekend. Dat is onterecht, want het kan een ideaal hulpmiddel zijn voor mensen met loopproblemen. Het is een elektrische rolstoel op een Segway-basis, die je ‘aanzet’ door je eigen bovenlichaam te bewegen. Door MS kan ik niet goed meer langer dan een kwartier lopen en dus zocht ik iets om mijn vrijheid te vergroten. Ik wilde een balansrolstoel.

Door Marijn de Vries

Marijn op de balansrolstoel
Marijn op de balansrolstoel

Het zal in 2014 of 2015 zijn geweest dat ik er een spotte op een MS-beurs in Den Bosch. Ik had nog nooit zoiets gezien: geen rolstoel, maar ook geen scootmobiel. Het zag er eerder futuristisch uit. Ik sprak de eigenaar aan en vroeg hem wat het precies was. “Een omgebouwde Segway” antwoordde hij.

Maar waar je bij een gewone Segway staat, kun je op een balansrolstoel zitten. Verder werkte het ding precies hetzelfde, je beweegt door gebruik te maken van je eigen lichaam. Mijn interesse was gewekt, hoewel het me meer iets voor de toekomst leek, niet iets waar ik me toen al mee bezig moest houden.

Handig en hip

Gaandeweg merkte ik dat de MS me in mijn mobiliteit en vrijheid belemmerde. Alleen is fietsen geen goed idee met een verslechterd evenwicht en autorijden al helemaal niet, ook aangezien ik slecht tegen heel veel impulsen tegelijkertijd kan.

Een scootmobiel is dan weer erg groot, en vooral handig in je eigen nabije omgeving. Ik ga ook weleens iets verder dan alleen naar de supermarkt en ik wilde het hulpmiddel eventueel ook op vakantie mee kunnen nemen. Misschien moest ik toch maar eens kijken naar zo’n omgebouwde Segway.

De belangrijkste drijfveer om een balansrolstoel te willen was eerlijk gezegd het moderne uiterlijk. Het ziet er nauwelijks uit als een medisch hulpmiddel, eerder als een hip voertuig uit de toekomst. Dat past beter bij mij dan een scootmobiel of rolstoel, hoe handig die ook zijn.

Proefrit

Maar voordat ik veel tijd en energie zou steken in het rond krijgen van de financiële ondersteuning, moest ik natuurlijk wel weten waar ik aan begon. Misschien was zo’n balansrolstoel toch niets voor mij. Ik maakte dus een afspraak voor een proefrit bij 2kerr,   het bedrijf dat deze balansrolstoelen verkoopt. Aangezien 2kerr in Oss zit, plande ik er samen met mijn ouders direct een overnachting in Breda aan vast (en daar schreef ik een artikel over: breda-toegankelijkste-stad).

Al snel kwam ik erachter dat de besturing van een balansrolstoel heel makkelijk gaat. Eigenlijk is de naam balansrolstoel verwarrend: jij hoeft de stoel niet in balans te houden, de rolstoel houdt voor jou de balans. Jij hoeft alleen de rolstoel te kunnen besturen. Al snel zoefde ik dan ook over het parkeerterrein van het bedrijf.

In de showroom ligt een oefenparcours met verschillende ondergronden. Zo kun je zelf ervaren dat je in een balansrolstoel met gemak over verschillende terreinen rijdt. Zand, grind, gras, het is geen probleem. Zoals gezegd, de stoel houdt de balans. Ik heb ook gekeken naar de features die voor mij nodig zouden zijn, zoals bijvoorbeeld een goede rugsteun.

Subsidie

Na de proefrit was ik om, ik wilde er heel graag een hebben, van het model Bi-Go. Nu kon het administratieve circus in gang worden gezet. Balansrolstoelen zijn namelijk niet goedkoop. Het model waar ik voor wilde gaan kostte 12.000 euro.

Gelukkig zijn er subsidies voor dit soort hulpmiddelen, maar omdat balansrolstoelen nog niet zo bekend zijn, worden die niet zomaar beschikbaar gesteld. Mij werd geadviseerd een PGB aan te vragen, dat is het makkelijkst voor elkaar te krijgen en je kunt het zelf vrij besteden. 2kerr ondersteunt trouwens bij het aanvragen van een balansrolstoel bij de gemeente, ook omdat veel gemeenten niet weten wat een balansrolstoel precies is.

Mij werd aangeraden met mijn revalidatiearts en orthotherapeut te bespreken of dit hulpmiddel voor mij het juiste is. Zeker aangezien de gemeente bij de beoordeling of de subsidie wordt toegekend het advies van een behandelend arts voor moet laten gaan op een advies van een keuringsarts van de gemeente.

Zowel mijn revalidatiearts als orthotherapeut hadden wel verhalen gehoord over een balansrolstoel, maar er nog nooit een gezien – laat staan voorgeschreven. Toch zagen ze allebei direct dat dit voor mij een goed hulpmiddel zou zijn om mijn vrijheid en mobiliteit terug te krijgen.

De straat op

Voor de aanvraag van een PGB moet er een beoordelaar van de gemeente kijken of de aanvraag gegrond is. Bij mij leek er wat onduidelijkheid te zijn ontstaan in de aanvraag; bij het Indicatie Advies Bureau (IAB) dat dit soort beoordelingen doet voor de gemeente Amsterdam, dacht men dat ik een aanvraag voor een elektrische rolstoel had gedaan.

In dat geval zou ik geen recht hebben op subsidie, aangezien ik nog wel kleine stukjes kan lopen. Die aanvraag (die ik eigenlijk helemaal niet gedaan had) werd afgewezen. De Bi-Go leek ver weg. Een paar dagen later kreeg ik echter een brief van de gemeente waarin een PGB werd toegekend en kon ik mijn felbegeerde Bi-Go aanschaffen!

Voordat ik ermee de straat op kon, moest ik hem wel verzekeren, net zoals dat bij een auto of brommer moet. Sinds 18 mei van dit jaar maak ik de straten onveilig en ben ik heel blij dat ik weer kan gaan en staan waar en wanneer ik wil. Daarbij trekt mijn Bi-Go veel aandacht; mensen hebben nog nooit zoiets gezien en willen weten wat het is.

Concluderend: als je moeite hebt met lopen en je zoekt hier een passend hulpmiddel voor, kan ik een balansrolstoel zeker aanraden.

De balansrolstoel in het kort Een balansrolstoel is een elektrische rolstoel met twee wielen. Het onderstel met motor is dat van een Segway met een zitting erop gemonteerd. Hij heeft ongeveer hetzelfde formaat als een gewone rolstoel en kan dus zowel binnen als buiten gebruikt worden. Door voorover te leunen gaat de balansrolstoel naar voren, als je af wil remmen, leun je achterover. Afhankelijk van het model stuur je met een stuur of met je eigen bovenlichaam. Dit vereist wel de nodige oefening. Een balansrolstoel heeft een maximum snelheid van 20 km/u en een actieradius van ongeveer 30 km. Maar, hoe harder je rijdt, des te sneller je accu leeg is en je opnieuw moet opladen. Een lege accu heeft 7 uur nodig om volledig opgeladen te worden. De accu kan opgeladen worden via een gewoon stopcontact. Er is dus geen speciale adapter nodig.

Meer over de balansrolstoel:

Dit bericht heeft 4 reacties

  1. Fijn dat jij een balansrolstoel hebt, Marijn. Ik ken ook iemand die er één heeft. Zou er zelf graag een hebben, maar er zijn toch wat bijkomende problemen. Hoe krijg jij hem in een auto? En hoeveel gemeentes geven een PGB voor een balansrolstoel van € 12000,–? Zou fijn zijn als veel meer mensen voor zo’n stoel in aanmerking zouden komen. Want ze zijn voor een grote groep ideaal!

  2. Beste Tonny,

    We helpen je graag met het beantwoorden van je vragen. Ze zijn veel voorkomend en gelukkig kunnen we je overal bij helpen. Als je contact met ons opneemt, dan kunnen we je onder andere uitleggen hoe je een balansrolstoel vergoedt kan krijgen. We zijn te bereiken op 0412-488705 of stuur een e-mail naar: info@2kerr.com

    We horen graag van je.

    Koen
    Team 2Kerr

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *