‘Nel op weg’, een blog over het aangepast rijbewijs en de aanschaf van een aangepaste auto

Aan het personeelstekort bij Bever kan ik dan niks doen, maar aan het CBR-verhaal misschien wel. Het is de vraag of het CBR me wil ‘keuren’ met één of twee rijtesten, met wel weer een maand tussenruimte.

Nel blogt over het CBR en de aangepaste auto die ze wil aanschaffenMisschien willen ze me eerst zien rijden in de lesauto waarmee eventueel kan worden ingegrepen als er iets fout gaat. Pas als dat goed gaat, durven ze het aan me in mijn nieuwe auto te zien rijden, waarin een CBR-man/-vrouw niets kan doen. Er is eerder zo’n privéauto op de snelweg in de vangrail beland. Dat was natuurlijk schrikken voor ze.

CBR

We gaan proberen het CBR ervan te overtuigen dat het binnen één rijtest goed zal gaan, eerst in de lesauto, dan meteen daarna in mijn nieuwe auto. Dat zou weer een maand schelen. Molens draaien. maar soms een tijdje niet kennelijk. Afijn, ik snap weer hoe het allemaal in elkaar zit. Dat helpt enorm om het te accepteren.

Na een week belt de Beverman me weer. Hij weet inmiddels precies hoe het zit met de BPM en wat we moeten doen. Niks. De BPM wordt elke maand maar €50,- minder. Daarvoor gaan we geen ingewikkelde dingen doen, die duurder zullen uitpakken bovendien. Klaar.

En: ze hebben de planning in de werkplaats omgegooid, zodat ze eerder aan mijn auto kunnen beginnen. Kan ik over een week komen passen? JA! Maar of dit ook zal leiden tot een versnelling in het de rest van het traject? Ik hoop nergens meer op. Wel zo rustig.

Autopassing

Intussen was bij de eerste autopassing gebleken dat de stuurkast van mijn rolstoel in de weg zat. Die moet verder naar achter wegklappen. En de rechterleuning moet tijdens het rijden een stuk hoger en daarna weer lager natuurlijk. Dat zijn klusjes voor Welzorg.

Welzorgtelefonist: “Dan ga ik het UWV mailen, want het gaat over een auto van het UWV”. Neehee.
“Maar dan is het geen reparatie, maar een aanpassing. Dat is een andere afdeling. Binnen 2 dagen bellen zij u”.

Wéken later belt een adviseur: ”Eerst moet hiervoor de financiering duidelijk zijn. Valt het onder de WMO of gaat u dit zelf betalen?” De WMO-consulente is net op vakantie, dus haar kan ik het niet vragen.

Ik: “Weet je wat: kom in ieder geval maar, desnoods betaal ik het zelf wel”. Als de adviseur bij mij thuis is en hij snapt wat er moet gebeuren, haalt hij zijn gereedschapskoffer uit de auto en fikst beide dingen ter plekke en gratis.

Ook weer klaar. Ik probeer tegenwoordig om hierbij niet na te denken. En ik ben wel blij!

In de tweede passing gaan we uitgebreid al mijn handelingen na bij het autorijden: autogordel, contact aan, richtingaanwijzer, ruitenwisser, navigatie, cruise-control, verlichting, raampje open. Allerlei onderdelen moeten worden verplaatst of omgebouwd. Gelukkig zijn het echte uitvinders in zo’n werkplaats. De planning blijft helaas: rijtest doen in oktober.

Thuiszorg op vakantie

De vakantieweek in Zuid-Limburg is van tevoren al een avontuur. Ik heb daar thuiszorg nodig om mij in en uit bed te helpen. Ik bel het Nederlandse Zorg & Co in Maastricht. Aangezien het net over de grens in België is, kan er iemand komen, die daar in de buurt woont. Maar net die week is zij op vakantie. Dan wordt het het Belgische Wit-Gele Kruis. En zij zullen me ’s avonds om – hou je vast- 20.00 uur op bed leggen. Kan ook 19.00 uur worden. Dat ga ik dus niet doen. Arme Belgen.

Ik ga andere leuke dingen doen. Naar een concert in het openluchttheater bij Bloemendaal en naar de Parade. Misschien ook wel naar de Uitmarkt in Amsterdam of naar het Prinsengrachtconcert.

Dan belt Zorg & Co weer. Ze hebben toch iemand. Wil ik nog? Ja!

Nel

Dit bericht heeft 2 reacties

  1. Hè nel,met karin.
    Ik heb je dus gevonden,alleen nog niet op je persoonlijke mail. Ik wil ook even nog laten weten hoe ontzettend stoer t van je is om auto te rijden,en helemaal zondag met die sneeuwstorm!!!
    Dat is voor een gezond mens al bijna niet te doen,hulde(zegt mijn broer altijd als hij n complimentje geeft)
    Doei stoere meid ; )
    see you next time!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *