Life is better when you dance

‘Life is better when you dance’. Wat mooi gezegd! Sinds kort doe ik aan online danslessen ‘Dance for Health’. Leuk! Ook iets voor jullie?

Blog Ania - blote voeten - Dance for HealthMS Vereniging: “Als je een chronische bewegingsaandoening hebt, is dansen niet het eerste wat er in je opkomt. Toch ligt het meer voor de hand dan je op het eerste gezicht zou denken. In de wekelijkse lessen wordt gewerkt aan balans, houding, flexibiliteit, kracht en coördinatie.

Vaardigheden die een professionele danser zijn hele leven traint om elke dag te kunnen schitteren op het toneel en die mensen met een chronische bewegingsaandoening moeten blijven trainen om te schitteren in het dagelijks leven.’ Dus…. bewegen is gezond, MS-buddy’s! ‘Life is better when you dance.

Scapino-ballet

Jaren geleden was ik al enthousiast over ‘Dance for Health’. Toen in een study setting van VUmc Amsterdam. Ik had me bijna aangemeld. Maar… twee keer per week op pad met de trein. Euhhh… Wekenlang. Euhhh… Nuchtere en praktische Ania vond het te veel ‘gedoe’. Niet aangemeld, dus. Maar nu is ons leven sowieso online. Jippie!

Toch iets positiefs te noemen… De (zoom)lessen doe ik thuis, helemaal in mijn comfortzone. Samengesteld voor MS’ers, dus statisch (zitten mag). En daarmee ook veilig. En bovendien: niet te intensief. Wel op mooie, klassieke muziek (en ook moderne, denk aan flamenco). Vast héél gezond voor de hersenen (hoe dan ook anders dan mijn favoriete ‘herrie’). Scapino-ballet, ‘gewoon’ thuis! Gaaf!

Ben je al overtuigd?

Lopen gaat mij best slecht af. Steeds slechter, eerlijk (het is trouwens NU al HEEL slecht). Coördinatie, kracht en balans idem. Maar een sportliefhebber was ik en ben ik gebleven. Competitief en strijdlustig. Altijd ‘in’ voor een sportieve bezigheid. Dat komt nu goed uit! Voor ons is het immers extra belangrijk dat we in beweging blijven, mits in balans met onze energievoorraad. Door regelmatig te bewegen wordt het lichaam sterker en kan je vermoeidheid zelfs afnemen.

Tijdens de danslessen gebruik je veel verschillende spieren, wat bijdraagt aan de bewustwording van je eigen lichaam. En wat te denken van je conditie, ontspanning en nieuwe contacten die je tijdens de lessen opdoet? Ze sterken het zelfvertrouwen en dat geeft nieuwe energie! Ben je al overtuigd? Probeer het zelf!

Eerlijk bekennen

Ik moet eerlijk bekennen: ik ben geen ballerina. Nooit geweest. Niet gracieus. Meisjemeisje, oké. Maar TE vrouwelijk vind ik ook niet stoer. Nee, ik ben een soort van ‘sportbeest’, met erbij (online) pilateslessen. En (wederom online) yogalessen. En natuurlijk sportschool, mits open, tzt. En dan moet ook blijken dat (statische) fitness nog kan. Te lang niet gedaan, simple as that… Ik ga uiteraard mijn best doen. Want: rust roest.

Mijn vriendin heeft een vooruitziende blik gehad en stuurde mij al jaren geleden een lief kaartje ‘When your legs are tired, walk with your heart’. Tja, zover is het nog steeds niet. ‘Life is better when you dance’. Dat ga ik in ieder geval proberen en wie weet, schuilt er wel een ballerina in mij? Dan mag ik een Tutu balletpakje aan. Roze? Haha. En jullie? Hoe ‘sportief’ zijn jullie?

Liefs, Ania

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.