Mini-enquête over ziekenhuisbezoek in coronatijd:

Driekwart ervaart geen contactprobleem, kwart wel

Driekwart van de 20 deelnemers aan de mini-enquête op MSweb over het ziekenhuisbezoek in deze coronatijd, zegt daarbij geen contactproblemen te ondervinden. Ze zijn zelfs uitgesproken tevreden en hebben alle begrip voor enkele beperkingen. Het resterende kwart, dus 5 van de 20, is evenwel uitgesproken ontevreden.

Bij de tevreden reacties noteren we onder meer:

  • “Dinsdag nog een afspraak gehad in het ziekenhuis, wordt echt tijd voor je genomen. Zeer tevreden over zowel neuroloog als MS-verpleegkundige”.
  • “Nix te klagen”.
  • “Telefonisch als het niet anders kan, fysiek als nodig”.
  • “Vaker telefonisch, maar ik heb hem het afgelopen jaar ook een keer in het ziekenhuis gesproken. Dat vond ik wel weer prettig. Ik denk ook dat de neuroloog dan een beter beeld krijgt”.
  • “Laatste maanden veel gebeeldbeld. Van MS-verpleegkundige tot mijn revalidatiearts. Prima. Ik kan alles vragen, krijg keurig antwoorden. Niets te klagen. Ik mis niets en het scheelt tijd, kilometers, energie enzo”.
  • “Consulten gaan gewoon door, ook op locatie”.
  • “Soms per mail”.

Partner

Zelfs dat ziekenhuizen de algemene regel hebben dat patiënten niet meer begeleid mogen worden door een ander, bijvoorbeeld de partner, veroorzaakt in de praktijk nauwelijks moeilijkheden:

  • “Er is doorgaans contact via de telefoon. Indien nodig is het mogelijk naar de poli te komen ook met een tweede persoon”.
  • “Als ik aangaf mijn man mee te willen nemen, was dit geen probleem”.
  • “Ik ga altijd met mijn man, ook nu. Maar tsja, ik zit in de rolstoel, ik kan niet zonder hem. Nooit een opmerking gehad hierover, trouwens”.
  • “Het eerste wat de neuroloog vroeg was: is uw partner niet mee? Toen ik zei: dat mag toch niet, kreeg ik het antwoord: van mij wel, ben niet zo strikt. Heb een lieve neuroloog met gevoel”.
  • “De neuroloog vroeg waar is je echtgenoot? Ik gaf aan: moet toch alleen komen zonder begeleiding?! Antwoord: volgende keer als de coronaregels nog gelden aangeven dat je dat eind niet kan lopen of gewoon een rolstoel pakken, dan mag je man wel mee. Vind ik een mooie oplossing”.

Slechte ervaringen

Bij het kwart ontevredenen valt op dat zij over het algemeen wel erg slechte ervaringen registreren:

  • “Vind het contact en de kennis over COVID-19 en vaccinaties bij zowel de neuroloog als de MS-verpleegkundige ronduit slecht. Ik weet ze vaak nog meer te vertellen. Ook vind ik de telefonische afspraken weinig om het lijf hebben”.
  • “Dat ik nu alleen telefonisch consult kan krijgen vind ik belachelijk”.
  • “Helaas vanaf vorig jaar mei geen contact meer gehad, ook geen telefonische afspraak”.
  • “Ik hoor totaal niets van mijn neuroloog en mijn MS-verpleegkundige. Ook geen info over vaccinatie, helemaal niks. Niet eens de vraag hoe het ermee is”.
  • “Vind de communicatie ronduit slecht. Voor mensen zoals ik, die de diagnose maar pas hebben is dat heel lastig. Zo moest ik aan een prednison-infuus zonder uitleg vooraf (…) Communicatie is de sleutel en als dat niet loopt geeft dat veel stress, met alle gevolgen van dien”.

MSweb gaat de uitkomst van deze mini-enquête doorgeven aan bestuur en directie van MS Vereniging Nederland en de Patiëntenfederatie Nederland.

Bron: redactie MSweb; mei 2021; zie ook msweb.nl/dossiers/corona/wisselende-ervaringen/ 

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *