
Op zondagmiddag worden bij ons altijd de reclamefolders door de brievenbus gestort. Ik had natuurlijk al lang geleden zo’n brave sticker op m’n brievenbus moet plakken: ja voor streekpost en nee voor folders. Want ik heb inmiddels een appje op de tablet dus ik hoef geen aanbieding te missen. Maar ik houd zo van die zooi. Ik noem het liefdevol ‘de slappe hap’.
Nu het weer winter wordt volg ik de trends op het gebied van slappe zooi op de voet. Helemaal met de feestdagen voor de deur is de stapel extra dik. Vooral de folders van het Kruidvat, de Blokker en de Hema zijn bij mij favoriet. Die staan namelijk boordevol met zooi die ik echt niet wil hebben. En dat voor heel gunstige prijzen! Jottum!
Nu hadden we al jaren het zogeheten ‘Huispak’. Een prachtig ensemble van jack en broek gemaakt van synthetische velours. Gedragen alleen aan te zien bij slanke jonge vrouwen of kinderen van onder de acht. Maar helaas: zo’n huispak moest een breed publiek aanspreken zodat Miep Kraak van drie hoog achter met haar 130 kilo het ook aan kon. Dus werden de huispakken ons in alle reclamefolders aangeprezen van maat XXS tot XXXXXL.
En niet alleen vrouwen, ook mannen moesten eraan geloven. Van de Praxis tot aan de Gamma: alleen dan niet van velours maar van stoere sweatstof. Meer voor mánnen! De hele familie op de bank voor de tv in een huispak. Top!
Helaas, het huispak is uit. Gelukkig hebben we een alternatief. De onesie! Watte?! Ja, de onesie. Uitgevonden door een dronken marketeer op vrijdagmiddag in de kroeg die een selfie maakte en doorappte naar zijn vrouw die in haar huispak al op de bank zat (moeilijke zin, hè?). Hij dacht aan de vrouw in huispak (in zijn geval natuurlijk zo’n jong, slank exemplaar dat er zelfs in vuilniszak nog lekker uitziet) en combineerde selfie + huispak tot onesie. Geniaal! Bonus!
Wat is dan de onesie? Nou, in het kader van de financiële crisis werd een huispak te duur in de productie. Al die stofEen in de biochemie vóórkomende natuurlijke en scherp te onderkennen en te beschrijven chemische stof, bijvoorbeeld het aminozuur alanine (C3NO2H8), glucose (C6O6H12) als bestanddeel van glycogeen enz. enz. Meer.... En wat te denken van de kosten van elastiek in de taille van de broek?! Veel te duur, dat kan goedkoper. Een onesie is broek en top aan één stuk met een rits over de buik om het zaakje dicht te houden. Met een onesie ben je in één klap klaar en het bespaart zeker 30cm stof.
Verder kun je er ook hele leuke speelse dingen mee doen. Zoals er een leuke capuchon met flaporen aan bevestigen! Ook leuk voor de volwassen vrouw! En al vanaf € 5,99 bij de Aldi. Speciaal voor de feestdagen een onesie met glitters en kerstballen! Of met een print van een rokkostuum met strikje voor het meer classy kerstfeest. In alle bladen heb ik nog geen onesie voor mannen gezien. Alleen in het krantje van de Hornbach, maar daar noemen ze het overall. Heel stoer voor mánnen.
Als ik zo’n onesie zie, stel ik me altijd voor hoe ik er zelf in zou uitzien. Kijk, zo’n huispak zou nog wel gaan. Als Miep Kraak erin past druk ik mijn voluptueuze heupen ook nog wel in zo’n velours broek. En met zo’n oversized jackie eroverheen zou ik dan zelfs het licht nog wel aan durven laten. Maar een onesie, da’s ander koek. Sowieso houd ik m’n hart vast over de lengte van dat ding. Ik ben 1.85m en dus bovengemiddeld lang. Ik ben bang dat wanneer ik het over m’n schouders trek ik direct een verticale inscheuring van 25cm te pakken heb. En dan zit ik nog niet eens! Moet die rits fsn ook nog dicht? Hahaha! Wat een sof, zo’n ding!
Ik wil niet klierig zijn, beste dronken marketeer, maar wie had je in gedachten als doelgroep? Toch maar die kleine kleuters van onder de acht? Dat lijkt me een stuk verstandiger dan de volwassen vrouw. Want denk ook eens aan de mannen van die vrouwen. Die komen ’s avonds nietsvermoedend thuis en dan staat daar ineens zo’n Teletubbie in een onesie met geflapoorde capuchon de aardappels af te gieten. “Dag schat, kijk eens wat ik vandaag bij het Kruidvat heb gekocht? Het stond in het krantje en was in de aanbieding; slecht € 5,99. Leuk hè? Een onesie.”
Als ik die man was trok ik direct m’n klusonesie aan en spijkerde de brievenbus dicht. Om vervolgens haar tablet aan gort te slaan. Nooit meer reclamefolders!
Maar ja, ik ben nou eenmaal geen man. En ik ben gek op die ‘slappe hap’…
Fotografie: Martin de Bouter
Dit bericht heeft 0 reacties