10 lifestyle tips die je helpen om je MS symptomen te managen

We willen allemaal invloed hebben op onze MS. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je zelf kunt doen. In dit artikel vind je tien tips om je MS symptomen positief te beïnvloeden. 

Door Saskia Saunier

Leefstijl tipsTip 1:

Zorg voor een gezond voedingspatroon. Dit kan je meer energie geven en andere chronische aandoeningen als hartziekten en diabetes type 2 op afstand houden.
Over het algemeen wordt een gezond dieet met veel fruit en groenten, magere proteïnen en omega 3 vetten  geadviseerd. Daarnaast zijn voldoende vezels van belang. Het is hierbij belangrijk om voldoende te drinken, om constipatie te voorkomen.

Tip 2:

Blijf bewegen voor meer fitheid en beter functioneren. Beweging kan je flexibiliteit en balans verbeteren en ook helpen bij MS symptomen als constipatie, slaapproblemen en cognitieve problemen.
Vraag hierbij eventueel de hulp van een fysiotherapeut. Die kan goed helpen om de zwakke punten te versterken of om een specifiek doel te bereiken, zoals makkelijker lopen. Het is raadzaam om in ieder geval vijf dagen per week enige vorm van beweging te krijgen.

Tip 3:

Blijf je hersenen uitdagen. Mensen met MS hebben meer hersencapaciteit nodig om bepaalde taken te kunnen uitvoeren in vergelijking met gezonde mensen. Volgens het use-it-or-loose-it-principe is het belangrijk jezelf cognitief steeds weer uit te dagen.
Dit kan door kruiswoordpuzzels te maken, woordspelletjes of geheugenspelletjes te doen of te lezen. Sociaal actief blijven helpt ook mee en voorkomt meteen gevoelens van eenzaamheid.

Tip 4:

Pak slaapproblemen aan, om de rust te krijgen die je nodig hebt. Slaap is essentieel om goed te kunnen functioneren, zeker met een lichaam dat tegen een ziekte strijdt. Je kunt zelf een goede slaaphygiëne toepassen door een consistent slaapschema, je slaapkamer donker, koel en rustig te houden, voor het slapengaan niet te veel te drinken en een ontspannen slaapritueel te creëren.
In aanvulling hierop is het belangrijk specifieke issues, die het slapen belemmeren, aan te pakken met de hulp van een specialist.

Tip 5:

Praat met je arts over vitamine D innemen. Enkele onderzoeken laten zien dat mensen met hogere vitamine D niveaus minder schubs en minder achteruitgang vertonen. Deze voordelen kunnen echter beperkt zijn tot jonge mensen in een vroeg stadium van hun MS.
Het is nog niet duidelijk of supplementen helpen, maar het kan geen kwaad om je vitamine D niveau vast te stellen. Wanneer dit laag is, kan overwogen worden om een dosis vitamine D in te nemen.

Tip 6:

Leer omgaan met depressieve gevoelens, om vermoeidheidsgevoelens te verminderen. Opvlammingen in de hersenen en de stress om MS te hebben, kunnen allebei depressieve gevoelens triggeren. Praten met een therapeut of medicatie kan hierbij helpen.

Tip 7:

Stop met roken. Roken is een grote risicofactor bij MS en kan de ziekte ook verslechteren. Ook meeroken heeft dit effect.

Tip 8:

Probeer stress zoveel mogelijk te vermijden. Stress kan namelijk MS symptomen uitlokken of verergeren. Het is aangetoond dat verminderen van stress door bijvoorbeeld meditatieoefeningen de kwaliteit van leven verhoogt. Ook wordt mogelijk de ziekteprogressie hierdoor afgeremd.
Manieren om met stress om te gaan zijn het versterken van positieve relaties door tijd door te brengen met je dierbaren, beweging, lid worden van een club of een hobby vinden, meditatie en biofeedback.

Tip 9:

Vermijd te veel warmte of te veel kou. Sommige mensen met MS zijn gevoelig voor warmte. Hun MS-symptomen verergeren of er ontstaan nieuwe, als hun lichaamstemperatuur te veel oploopt. Door de toenemende lichaamstemperatuur kunnen de zenuwen hun signalen minder goed doorgeven. Je kunt jezelf koel houden door niet te warm te douchen, gehydrateerd te blijven, airco of ventilator te gebruiken, een koelvest of koelsjaaltje te dragen en uit direct zonlicht te blijven.
Probeer ook warm te blijven, als de temperatuur buiten rond of onder vriespunt is. Sommige mensen met MS ervaren dan namelijk toegenomen spasticiteit, vermoeidheid en andere symptomen.

Tip 10:

Maak het jezelf makkelijk. Wanneer je geheugenproblemen ervaart, kan het bijvoorbeeld helpen om dingen op te schrijven. Bij mobiliteitsproblemen helpen een stok, een rollator of een rolstoel om beter te kunnen lopen en ook om energie te sparen. Ook kun je nadenken over aanpassingen in huis, eventueel samen met een ergotherapeut.
Gun jezelf rustpauzes als je veel last van vermoeidheid hebt. Hoe verder op de dag je komt, hoe minder het functioneren over het algemeen wordt.En tot slot, als je nog werkt, is het ook goed om te kijken naar aanpassingen op het werk. Denk bijvoorbeeld aan andere werkzaamheden, minder uren werken, mogelijkheid om thuis te werken en een meer toegankelijke werkplek.

Kijk in onze rubriek Leven met MS >> Leefstijl voor meer informatie en tips op het gebied van onder meer voeding en ontspanning.

Jouw tip?

Laat in de reacties hieronder weten wat jouw tip is om je MS zo goed als mogelijk te managen!

Bronnen: www.everydayhealth.com en www.healthline.com

Dit artikel verscheen in MSzien april 2020.

Terug naar inhoudsopgave..

Dit bericht heeft 12 reacties

  1. Fijn om eens een lijstje te zien van dingen die je wel weet, maar misschien niet altijd zelf doet.
    Mijn ultieme tip: heb altijd een plan B, voor als je plan voor de dag niet door kan gaan, omdat je te moe bent, te slecht ziet, of wat dan ook.

    Verzin voor een absolute ‘off-day’ activiteiten die je wél kunt verdragen in die situatie: je lievelingsmuziek, je favoriete eten, of bellen met een vriendin waartegen je goed kunt zeuren- en waarmee je kunt lachen, minstens zo belangrijk.

    Beschouw een dag, hoe moeizaam ook verlopen, als geslaagd als je één fijne ervaring hebt gehad. Al is het de merel die je ‘s morgens toezingt.

  2. Tip A:
    Laat je niet te snel overhalen om medicijnen te gebruiken. Een medicijn is nl vooral een set ‘bijwerkingen’ waarvan er misschienéén iets positiefs voor je doet maar al die andere bijwerkingen tasten het gezonde deel van je lichaam aan..
    Tip B (past bij tip 2 in dit artikel)
    Ikzelf heb veel baat bij buiten roeien. Je gebruikt je spieren, je hersens, vangt natuurlijk vitamine d door de zon en je wordt er blij van. Ja ik ben moe en beweeg slechter als ik na een potje roeien uit de boot kom, maar dat trekt deels weer snel bij. Ik heb last van spierpijn (paracetamol helpt goed), maar geen (!!) restless legs meer, en je bent natuurlijk moe, dus slaapt gemakkelijker.
    De meeste roeiclubs hebben zgn ‘aangepast roeien’ en de cultuur op een roeiclub (boten in en uit het water) heel hulpvaardig.
    Tip C:
    Sex. Een orgasme (als dat nog lukt) en anders streling is heel goed voor stimulatie van de gevoels zenuwen en je wordt er blij van:)

  3. Opstaan met een lach betekend dat je de dag verwelkomen mag!
    Wees gelukkig met wat je (nog) hebt en geniet er van en vier dat!
    Het (K) kwalitatief (U) uitermate (T) teleurstellende verloop heeft mij alles gekost zowel materieel als emotioneel maar heb wel het vertrouwen in mijzelf hervonden weet wat (niet) kan en leef daarna! De zomer komt er weer aan, geniet daarvan het kan je laatste zijn!

  4. Goede middag mensen met ms, blijf in beweging en wandel fiets ? ga met de rolstoel een klein blokje om! Liefst samen en lukt het twee keer per dag ? Doe het!

  5. Elke morgen vroeg wandelen dan ben je nog fit en het geeft energie bovendien is het ‘ morgens prachtig buiten. Na wandelen even rusten bevalt prima

  6. Goede opsomming van tips, die ik zelf langs een MS-pad van 35 jaar al verzamelde, en toepas. Mis echter de ergotherapie-aan-huis! Veel hulp en baat gehad over de jaren van een goede therapeut
    die evalueert en adviseert. Hulpmiddelen en tips over hoe beter om te gaan met uitvalsverscijnselen. Valt onder de zorgverzekering.

    1. Beste Danielle, mestal gebruiken we de term Schubs voor opvlammingen. Soms gebruiken we ook de term relapses. Voor meer informatie over scubs, opvlammingen of relapses, kijk in de rubriek Wat is MS >> Vormen van MS.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *